Second Person Interactions in the Musical Practice of a Tango Duo
Abstract
A tango duo is a social context favourable to musical practice to study the interaction between musicians and in particular, a type of one-to-one, direct and face-to-face interaction from the Second Person Perspective of mental attribution. An exploratory study was designed that consisted of the qualitative analysis of a conversation between the musicians of a duo (the first author as a participating researcher). From the thematic and content analysis, three categories emerged that describe Second Person attributions in the situated practice of tango. Two of them refer to basic modes of expressive communication mediated by the temporal intention of each one and the perception of the other in the performance. These modes are dependent on the reciprocal attributions of the intentional perception-action loop during musical practice. The third category showed the construction of an expressive normativity typical of the duo, achieved through a process of mutual attributions and adaptations of the expressive codes implicit in the interpretation of each one. Finally, we discuss the scope of this study to rethink and re signify the concepts of temporal regulation, the concertante roles and the performative style of knowing how to do tango.Downloads
References
Alimenti Bel, D. y Martínez, I. C. (2017). Atributos de la variación como rasgos de estabilidad en el tango. Patrones estilísticos en la producción de la música de Aníbal Troilo y Osvaldo Pugliese. Epistemus, 5(2), 27–56. doi: https://doi.org/10.21932/epistemus.5.4937.2
Alimenti Bel, D. y Martínez, I. C. (2019). El tango de ayer y de hoy. Un estudio de la temporalidad y el fraseo musical en el estilo de Aníbal Troilo. Revista del Instituto de Investigación Musicológica "Carlos Vega", 33(1), 151–178. Recuperado de https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RIIM/article/view/2170
Alimenti Bel, D., Martínez, I. C., y Naveda, L. (2018). Expressive Microstructures of Timing in the Style of Aníbal Troilo’s Tango Orchestra. En R. Parncutt y S. Sattmann (Eds.), ICMPC15/ESCOM10: Abstract book (electronic), (pp. 293-294). Graz, Austria: Centre for Systematic Musicology, University of Graz.
Alimenti Bel, D., Rocamora, M., y Martínez, I. C. (enviado). Análisis de interpretaciones de tango usando herramientas computacionales: El estilo de ejecución de Aníbal Troilo interpretando Mi refugio. Per Musi.
Baer, A. y Schnettler, B. (2008). Hacia una metodología cualitativa audiovisual. El vídeo como instrumento de investigación social. En A. Merlino (Ed.), Investigación Cualitativa en las Ciencias Sociales: Temas y problemas, (pp. 201-234). Buenos Aires: Cengage Learning Latin America.
Brunelli, O. G. (2015). Los estudios sobre tango observados desde la musicología. Historia, música, letra y baile. El Oído Pensante, 3(2), 68-99. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/oidopensante/article/view/7463
Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas, 2(1), 53-82. doi: 10.5027/psicoperspectivas-vol2-issue1-fulltext-3
Clayton, M. (2012). What is Entrainment? Definition and applications in musical research. Empirical Musicology Review, 7(1), 49-56. doi: https://doi.org/10.18061/1811/52979
Clayton, M. (2013). Entrainment, ethnography and musical interaction. En M. Clayton, B. Dueck, y L. Leante, (Eds.), Experience and Meaning in Music Performance (pp. 17-47). Oxford: Oxford University Press.
Carozzi, M. J. (2019). Europa y la transformación del tango: escenas de una narrativa ritualizada. El Oído Pensante, 7(2), 7-28. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/oidopensante/article/view/7558
De Jaegher, H., y Di Paolo, E. (2007). Participatory sense-making: An enactive approach to social cognition. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 6(4), 485-507. doi: https://doi.org/10.1007/s11097-007-9076-9
El origen negro. (s. f.). En Ministerio de Cultura Argentina. Recuperado de https://www.cultura.gob.ar/el-origen-negro-del-tango_6929/
Español, S. (2014). Psicología de la música y del desarrollo. Una exploración interdisciplinaria sobre la musicalidad humana. Buenos Aires: Paidós.
Español, S. y Shifres, F. (2015). The Artistic Infant Directed Performance: A Mycroanalysis of the Adults Movements and Sounds. Integrative psychological and behavioral science, 49(1), 371–397. doi: 10.1007/s12124-015-9308-4
Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine Publishing Company.
Gomila, A. (2002). La perspectiva de segunda persona de la atribución mental. Azafea: Revista de Filosofía, 4, 123-138. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/0213-3563/article/view/3719/3736
Gomila, A. (2010). Música y emoción: el problema de la expresión y la perspectiva de Segunda Persona. En P. Alperson, M. J. Alcaraz León, y F. Pérez Carreño (Eds.), Significado, emoción y valor. ensayos sobre filosofía de la música (pp. 193-216). Madrid: Antonio Machado.
Gomila, A. y Pérez, D. (2018). Mental Attribution in Interaction: How the Second Person Perspective Dissolves the Problem of Other Minds. Daimon Revista Internacional de Filosofia, 75, 75-86. doi: https://doi.org/10.6018/daimon/332611
Loehr, J. D. y Palmer, C. (2011). Temporal Coordination between performing musicians. The Quarterly journal of experimental psychology, 64(11), 2153–2167. doi: https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/17470218.2011.603427
Luppi, G. (2019). Reviviendo el tango: Interpretación Históricamente Informada (HIP) en la primera década del tango joven. Revista del Instituto de Investigación Musicológica "Carlos Vega", 33(1), 67-91. Recuperado de https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RIIM/article/view/2146/1988
Martínez, I. C. (2008). La composición temporal del habla, el canto y el movimiento en la musicalidad de las interacciones tempranas adulto - infante. En I. C.
Martínez (Presidencia), Objetividad - Subjetividad y Música. Congreso llevado a cabo en la VII Reunión Anual de SACCoM, Rosario, Argentina.
Martínez, I. C. (2014). La base corporeizada del significado musical. En S. Español (Ed.). Psicología de la música y del desarrollo. Una exploración interdisciplinaria sobre la musicalidad humana, (pp. 71-106). Buenos Aires: Paidós.
Martínez, I. C., Español, S. A., y Pérez, D. I. (2018). The Interactive Origin and the Aesthetic Modelling of Image-Schemas and Primary Metaphors. Integrative psychological & behavioral science, 52(4), 646–671. doi: https://doi.org/10.1007/s12124-018-9432-z
Pérez, D. (2013). Sentir, desear, creer. Una aproximación filosófica a los conceptos psicológicos. Buenos Aires: Prometeo.
Pérez, D. y Gomila, A. (2018). La atribución mental y la segunda persona. En T. Balmaceda y K. Pedace (Eds.), Temas de la filosofía de la mente. Atribución psicológica (pp. 69-98). Buenos Aires: SADAF.
Pérez, D., y Gomila, A. (2021). Social Cognition and The Second Person in Human Interaction. London: Routledge.
Piñuel, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42. Recuperado de https://www.ucm.es/data/cont/docs/268-2013-07-29-Pinuel_Raigada_AnalisisContenido_2002_EstudiosSociolinguisticaUVigo.pdf
Salton, R. (2019). Tango en el siglo XXI. ¿Presente o pasado? Revista del Instituto de Investigación Musicológica "Carlos Vega", 33(1), 17-28. Recuperado de https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RIIM/article/view/2135
Scotto, C. (2002). Interacción y atribución mental: la perspectiva de la segunda persona. Revista Análisis Filosófico XXII (SADAF), 22(2), 135-151. Recuperado de https://analisisfilosofico.org/index.php/af/article/view/238
Schiavio, A. (2014). Action, Enaction, Inter(en)action. Empirical Musicology Review, 9(3-4), 254-262. doi: http://dx.doi.org/10.18061/emr.v9i3-4.4440
Schiavio, A. y De Jaegher, H. (2017) Participatory Sense-Making in Joint Musical Practice. En M. Lesaffre, M. Leman, y P. J. Maes (Eds), The Routledge Companion to
Embodied Music Interaction, (pp. 31–139). New York: Routledge.
Sierra, L. A. (1969). Historia de la orquesta típica. Evolución instrumental del tango. Buenos Aires: Ricordi.
Timmers, R., Endo, S., Bradbury, A., y Wing, A. M. (2014). Synchronization and Leadership in String Quartet Performance: a case Study of Auditory and Visual Cues. Frontiers in Psychology, 5(1), 645-654. doi: 10.3389/fpsyg.2014.00645.
Varela, F. J. (1997). Patterns of life: Intertwining Identity and Cognition. Brain and Cognition, 34, 72–87. doi: https://doi.org/10.1006/brcg.1997.0907
Van Zijl, G. W. y Sloboda, J. (2013). Emotions in Concert: Performers´ Experienced Emotions Stage. En G. Luck y O. Brabant (Eds.), Focus on Physiology. Conferencia llevada a cabo en The 3rd International Conference on Music & Emotion (ICME3), Jyväskylä, Finlandia.
Wesolowski, B. C. (2016). Timing Deviations in Jazz Performance: The Relationships of Selected Musical Variables on Horizontal and Vertical Timing Relations: A Case Study. Psychology of Music, 44(1), 75–94. doi: 10.1177/0305735614555790.