Second Person Interactions in the Musical Practice of a Tango Duo

Keywords: Second Person, Musical practice, Duet, Tango

Abstract

A tango duo is a social context favourable to musical practice to study the interaction between musicians and in particular, a type of one-to-one, direct and face-to-face interaction from the Second Person Perspective of mental attribution. An exploratory study was designed that consisted of the qualitative analysis of a conversation between the musicians of a duo (the first author as a participating researcher). From the thematic and content analysis, three categories emerged that describe Second Person attributions in the situated practice of tango. Two of them refer to basic modes of expressive communication mediated by the temporal intention of each one and the perception of the other in the performance. These modes are dependent on the reciprocal attributions of the intentional perception-action loop during musical practice. The third category showed the construction of an expressive normativity typical of the duo, achieved through a process of mutual attributions and adaptations of the expressive codes implicit in the interpretation of each one. Finally, we discuss the scope of this study to rethink and re signify the concepts of temporal regulation, the concertante roles and the performative style of knowing how to do tango.

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Author Biographies

Demian Alimenti Bel, CICba - LEEM (FDA-UNLP)
Demian Alimenti Bel es Profesor en música orientación composición musical de la Facul­tad de Bellas Artes (Universidad Nacional de La Plata, Argentina) y ayudante de la materia Metodología de las Asignaturas Profesionales en la Facultad de Bellas Artes de la UNLP. Guitarrista, arreglador e intérprete en diversos grupos de tango. Formación y estudios realizados en el tango junto al músico Rodolfo Mederos. Becario de estudio de doctorado de la CIC (Comisión de investigaciones científicas de la Pro­vincia de Buenos Aires, Argentina). Integrante e investigador del LEEM (Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical-FBA-UNLP). Integrante del proyecto de investigación Música, Cognición y Experiencia: Modos de Elaboración del Sentido en Contextos Sociales de Práctica Musical (2018-2021) de la Universidad Nacional de La Plata bajo la dirección de la Dra. Isabel C. Martínez.
Manuel Alejandro Ordás, LEEM (FDA-UNLP)
Músico, docente e investigador. Doctor en Artes, Licenciado en Dirección Coral y Profesor Superior de Música egresado de la Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata. Creó, dirigió e integró diversos grupos corales vocacionales y profesionales interpretando todo tipo de repertorio. Es profesor adjunto de las cátedras de Dirección Coral 1, 2, 3 y Metodología de las Asignaturas Profesionales de la FDA-UNLP y profesor titular de Práctica Coral en la EMBA Carlos Morel. Es docente investigador categorizado por el Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM-FDA-UNLP) donde obtuvo becas doctorales y posdoctorales por concurso. Actualmente se desempeña como director coral, profesor en el nivel terciario y universitario; investigador, cuyos intereses se enfocan en los aspectos de la experiencia musical que intervienen en la performance coral; y coordinador de actividades de extensión cultural (UNAJ).

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Published
2021-10-14
How to Cite
Alimenti Bel, D., & Ordás, M. A. (2021). Second Person Interactions in the Musical Practice of a Tango Duo. El oído Pensante, 9(2). https://doi.org/10.34096/oidopensante.v9n2.9959