Passengers and goods. Debates and projects around the opening to the river and the development of the river station on the central coast of Rosario (1930-1960).

  • Bibiana Ponzini Instituto de Historia de la Arquitectura (IdeHA), Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño, Universidad Nacional de Rosario (FAPyD-UNR), Argentina https://orcid.org/0000-0002-9470-3043
  • Cecilia Galimberti Centro Universitario Rosario de Investigaciones Urbanas y Regionales (CURDIUR) – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de Rosario (UNR), Argentina https://orcid.org/0000-0001-9030-0143
  • Andrea Basso Instituto de Historia de la Arquitectura (IdeHA), Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño, Universidad Nacional de Rosario (FAPyD-UNR), Argentina https://orcid.org/0000-0002-7029-8418
  • Jorge Español Instituto de Historia de la Arquitectura (IdeHA), Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño, Universidad Nacional de Rosario (FAPyD-UNR), Argentina
  • Jimena Cutruneo Centro Universitario Rosario de Investigaciones Urbanas y Regionales (CURDIUR) – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de Rosario (UNR), Argentina
Keywords: River station, Port, Riverside, Cultural studies, Rosario

Abstract

This paper focuses on the study of the visual and textual representations, as well as on the material interventions, which gradually modified the image of the central coastline occupied by the railway-port facilities in the period 1930-1960. In this sense, we analyse the discourses of the Rosario newspaper as an active agent in the construction of these imaginary meanings, both in its argumentative strategies and in the use of visual resources in relation to representations from other fields such as urban planning, the cartographies of the competent bodies in the sector, photographs and postcards, among others. In particular, the construction of a passenger river station is studied, for which various projects were presented in the 1930s. However, it was not until the beginning of the 1950s that it materialised, articulated with other interventions that enabled new discursive constructions that were aimed at reactivating port activities in decline, while at the same time considerations began to appear for the development of tourism by passenger boats, renewing old discussions that confronted the strictly productive conception of the Paraná with the sensitive view of the landscape of the river and the islands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bibiana Ponzini, Instituto de Historia de la Arquitectura (IdeHA), Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño, Universidad Nacional de Rosario (FAPyD-UNR), Argentina
Magister en Estudios Culturales (Universidad Nacional de Rosario); Arquitecta (Universidad Nacional de Rosario). Docente del Área de Historia de la Arquitectura de la Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño (FAPyD) de la Universidad Nacional de Rosario (UNR). Categoría II Programa de Incentivos para docentes-investigadores SPU. Investigadora del Instituto de Historia de la Arquitectura (FAPyD-UNR)
Cecilia Galimberti, Centro Universitario Rosario de Investigaciones Urbanas y Regionales (CURDIUR) – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de Rosario (UNR), Argentina
Doctora en Arquitectura (Universidad Nacional de Rosario); Arquitecta (Universidad Nacional de Rosario). Investigadora Adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y del Centro Universitario Rosario de Investigaciones Urbanas y Regionales (CURDIUR). Docente del Área Teoría y Técnica Urbanística de la Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño de la Universidad Nacional de Rosario (FAPyD-UNR)
Andrea Basso, Instituto de Historia de la Arquitectura (IdeHA), Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño, Universidad Nacional de Rosario (FAPyD-UNR), Argentina
Maestranda en Estudios Culturales (Universidad Nacional de Rosario) y Arquitecta (Universidad Nacional de Rosario). Docente del Área de Historia de la Arquitectura de la Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño (FAPyD) de la Universidad Nacional de Rosario (UNR). Categoría III Programa de Incentivos para docentes-investigadores SPU. Investigadora del Instituto de Historia de la Arquitectura (FAPyD-UNR).
Jorge Español, Instituto de Historia de la Arquitectura (IdeHA), Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño, Universidad Nacional de Rosario (FAPyD-UNR), Argentina
Arquitecto (Universidad Nacional de Rosario). Docente del Área de Historia de la Arquitectura de la Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño (FAPyD) de la Universidad Nacional de Rosario (UNR). Categoría IV Programa de Incentivos para docentes-investigadores SPU. Investigador del Instituto de Historia de la Arquitectura (FAPyD-UNR).
Jimena Cutruneo, Centro Universitario Rosario de Investigaciones Urbanas y Regionales (CURDIUR) – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de Rosario (UNR), Argentina
Doctora en Humanidades y Artes (Universidad Nacional de Rosario); Arquitecta (Universidad Nacional de Rosario). Investigadora Adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y del Centro Universitario Rosario de Investigaciones Urbanas y Regionales (CURDIUR). Docente del Área de Historia de la Arquitectura de la Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño (FAPyD) de la Universidad Nacional de Rosario (UNR).
Published
2023-11-29
How to Cite
Ponzini, B., Galimberti, C., Basso, A., Español, J., & Cutruneo, J. (2023). Passengers and goods. Debates and projects around the opening to the river and the development of the river station on the central coast of Rosario (1930-1960). Revista Transporte Y Territorio, (29), 6-25. https://doi.org/10.34096/rtt.i29.12601
Section
Dossier