Salsa Music: Identity, Dance and Demand

entre baile y reclamo

  • Nicolás Guevara Autor
Keywords: Salsa music, singing, justice, identity

Abstract

The approach to social and political singing is generally limited to the created stereotype of singer-songwriters accompanied by a guitar, so common in Spain, the United States and, above all, in Latin America. For this reason, the present work approaches the power of singing as a discourse present in the most varied musical genres; likewise, it gives an account of the sociopolitical singing in the development of salsa music, even with orchestras that covered songs by Latin American singer-songwriters. In addition, it explores the demonstrations against the injustices present in the Cuban genres that served as antecedents of salsa and, finally, highlights the two most significant composers of this particular music of the 70s: Catalino “Tite” Curet Alonso and Rubén. Blades.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Attali, J. (1995). Ruidos. Ensayo sobre la economía política de la música. Siglo XXI Editores, S. A. de C. V. México D.F.

Blades, R. (2017). Al Presidente Maduro. En https://www.rubenblades.com/la-esquina/al-presidente-maduro

Borges, E. (2015). Vínculos. Apuntes con Rubén Blades. Ígneo Group, LLC.

Frith, S. (2003). Música e identidad. En S. Hall y P. du Gay (comp.). Cuestiones de identidad cultural. (pp. 181-213). Buenos Aires, Amorrortu.

García Canclini, N. (1997). Culturas híbridas y estrategias comunicacionales. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, III (5),109-128. [fecha de Consulta 2 de Noviembre de 2020]. ISSN: 1405-2210. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=316/31600507

Hesíodo (1978). Teogonía. (trad. A. Pérez Jiménez y A. Martínez Díez). Madrid: Gredos.

Iglesias Botrán, A. M. (2014). Y lo cantábamos por ti: Historia de Francia a través de sus canciones. Ediciones Universidad de Valladolid, Valladolid.

Ramos Gandía, N. (1975). Historia de la Salsa, desde sus raíces hasta el 1975. http://www.arecibo.inter.edu/biblioteca/pdf/salsa.pdf

Rondón, C. M. (1980). El libro de la Salsa: Crónica de la música del Caribe urbano. Editorial Arte. Caracas.

Videografía

Coss, G. y Lugo, I. [pr2004] (2011). ¡Sonó, sonó… Tite Curet! Popular Inc/ Rojo Chiringa. Puerto Rico. https://www.youtube.com/watch?v=uPAJxJ8ioo0

Hernández, B.; et al. [trovacubana] (1976). Sobre la canción política. Instituto Cubano de Arte e Industria Cinematográficos. https://www.youtube.com/watch?v=G4aNVtpT2es

MacCabe, D. (2009). La Historia de la Salsa. Latin Music USA – Corporationfor Public Broadcasting – National Endowment fort The Arts. PBS - YouTube. PBS.org. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=KdWgpS2WMTU

Salserodel70. RAY BARRETTO 1975 vocalistas: Rubén y Tito. En https://www.youtube.com/watch?v=deRc7Y6Gm50

Published
2023-02-24
How to Cite
Guevara, N. (2023). Salsa Music: Identity, Dance and Demand. El oído Pensante, 11(1). https://doi.org/10.34096/oidopensante.v11n1.11055