Teatro, historia reciente y censura: "El tipo que vino a la función" (2014) de Raquel Diana
Abstract
This study of Raquel Diana’s "El tipo que vino a la función" (Florencio Sánchez Prize 2015) is part of a larger project, which directs and frames our inquiry, wherein we investigate the way in which contemporary Uruguayan theater “looks back” in order to (re)imagine and tell the story of the Recent Past —that is, the military dictatorship (1973-1985), its antebellum and its aftermath. Yet, this, and other similar studies intend as well to question a number of established notions about the dictatorship (such as “the cultural shutdown”, the theory of “the two evils”), to illuminate other matters and questions (“other territories” of memory) that have not been explored and registered by theater and other discourses, and lastly, to identify a number of new themes and ways of re/presenting, dealing, and positioning (a new poetics) devised by contemporary playwrights to relate to the past, something that seems to be a sign of the times.Downloads
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
-
Los autores/as [traductores] conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
-
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
-
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).