Millennium Units, Intercultural Bilingual Education and (in) equality in access to education in Ecuador. An analysis from ethnographic research

  • Marta Rodriguez Cruz Universidad de Sevilla, Departamento de Antropología Social, España FLACSO-Ecuador
Keywords: Millennium units, Access to education, Intercultural bilingual education, Poverty, Ecuador

Abstract

This paper is part of a doctoral research project that analyzes whether the public management of intercultural bilingual education responds to the definition of Ecuador as an intercultural and plurinational state. The article analyzes the educational policy developed through Millennium units, promoted by the Ministry of Education and directed especially to indigenous population, in a situation of social vulnerability due to poverty. Our analysis follows a double itinerary: first, the paper analyzes the current legislation on bilingual intercultural education, the Millennium units and the universalization of access to education; secondly, bilingual intercultural education practices and the generalization of access to the educational system are studied and described, based on an ethnography developed in two Millennium units located in the Ecuadorian Andes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Rodriguez Cruz, Universidad de Sevilla, Departamento de Antropología Social, España FLACSO-Ecuador
Doctoranda en Antropología Social. Investigadora FPU del Departamento de Antropología Social de la Universidad de Sevilla, España. Investigadora afiliada a FLACSO-Ecuador.

References

ARANA, Silvia. 2015. “¿Por qué se levantan las comunidades indígenas?”. http://www.rebelion.org/noticia.php?id=202406 .(9 de octubre de 2016).

FERNÁNDEZ, Francisca. 2005. “El currículum en la educación intercultural bilingüe: algunas reflexiones acerca de la diversidad cultural en la educación”. Cuadernos Interculturales, 3 (4): 7-25. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55200402. (15 de noviembre de 2016)

GUERRERO, Andrés. 1997. “Conversación con Andrés Guerrero. “Se han roto las formas ventrílocuas de representación””. ICONOS, Revista de Ciencias Sociales, 3: 60-66.

LÓPEZ, Luis Enrique. 2007. “Trece claves para entender la Interculturalidad en la Educación Latinoamericana”. En: E. Prats (Ed.). Multiculturalismo y Educación para la Equidad. Barcelona: Octaedro/OEI. pp. 13-44.

MARTÍNEZ, Carmen. 2009. “La crisis del proyecto cultural del movimiento indígena”. En: C. Martínez (Ed.). Repensando los movimientos indígenas. Quito: FLACSO-Ecuador/Ministerio de Cultura. pp. 173-196.

MONTALUISA, Luis. 1988. Comunidad, escuela y currículum. Santiago de Chile: UNESCO/OREALC.

VALIENTE-CATTER, Teresa. 1999. “Interculturalidad y desarrollo curricular en el Perú”. En: R. Moya (Ed.). Interculturalidad y educación. Diálogo para la democracia en América Latina. Quito: Abya-Yala,/P. EBI. pp. 51-77.

WALSH, Catherine. 2010. Interculturalidad crítica y educación intercultural. En: J. Viaña, L. Tapia, y C. Walsh (Eds.). Construyendo la Interculturalidad Crítica. La Paz: CAB-Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello. pp. 75-96.

________________. 2000. Propuesta para el tratamiento de la interculturalidad en la educación. Documento Base. Lima: Programa FORTE-PE, Ministerio de Educación.

ZÚÑIGA, Madeleine. 1989. Materiales de apoyo para la formación docente en educación bilingüe intercultural. Santiago de Chile: UNESCO/OREALC.

Otras fuentes consultadas

ASAMBLEA GENERAL DE LAS NACIONES UNIDAS. 2005. Objetivos de Desarrollo del Milenio: una mirada desde América Latina y el Caribe. http://www.oei.es/historico/genero/documentos/internacionales/ODM_AL.pdf. (14 de noviembre de 2016).

ASAMBLEA NACIONAL DE ECUADOR. 2011. Ley Orgánica de Educación Intercultural. http://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/06/Anexo-b.-LOEI.pdf. (28 de octubre de 2016).

CONSTITUCIÓN POLÍTICA DE ECUADOR. 2008. http://www.inocar.mil.ec/web/images/lotaip/2015/literal_a/base_legal/A._Constitucion_republica_ecuador_2008constitucion.pdf. (25 de octubre de 2016).

INSTITUTO ECUATORIANO DE CRÉDITO EDUCATIVO Y BECAS (IECE). s.f. Boletín nº 13. Becas Go Teacher. http://www.fomentoacademico.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/02/boletin_mensual_enero_2015.pdf. (24 de noviembre de 2016).

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE ECUADOR. 2006. Plan Decenal de Educación del Ecuador 2006-2015.http://planipolis.iiep.unesco.org/upload/Ecuador/EcuadorPlanDecenaldeEducacionSpa.pdf. (10 de noviembre de 2016).

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE ECUADOR. 2012. Plan de Reordenamiento de la Oferta Educativa. http://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/03/Reordenamiento_de_la_oferta_educativa.pdf. (24 de noviembre de 2016).

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE ECUADOR. s.f.. Unidades educativas del Milenio. http://educacion.gob.ec/unidades-educativas-del-milenio-4/. (25 de noviembre de 2016)

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE ECUADOR. s.f. Inician los cursos de actualización docente a través del programa “Soy Maestro nunca dejo de aprender”. https://educacion.gob.ec/inician-los-cursos-de-actualizacion-docente-a-traves-del-programa-soy-maestro-nunca-dejo-de-aprender/. (23 de noviembre de 2016).

SENPLADES. 2009. Plan Nacional para el Buen Vivir 2009-2013. http://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/07/Plan_Nacional_para_el_Buen_Vivir_(version_resumida_en_espanol).pdf. (18 de octubre de 2016).

SENPLADES. 2014. Plan Nacional para el Buen Vivir 2013-2017. http://documentos.senplades.gob.ec/Plan%20Nacional%20Buen%20Vivir%202013-2017.pdf. (18 de noviembre de 2016).

Published
2017-08-17
How to Cite
Cruz, M. R. (2017). Millennium Units, Intercultural Bilingual Education and (in) equality in access to education in Ecuador. An analysis from ethnographic research. RUNA, Archivo Para Las Ciencias Del Hombre, 38(1), 41-55. https://doi.org/10.34096/runa.v38i1.3029
Section
Espacio Abierto - Artículos Originales