The mobility in a Mexican metropolitan area, case study: Querétaro, México

  • Saúl Antonio Obregón-Biosca
  • José A. Romero-Navarrete
  • Eduardo Betanzo-Quezada
Keywords: Metropolitan trips, means of transportation, population, Mexico

Abstract

The metropolitan growth of cities affects most Latin-American countries nowadays, producing human settlements on the outskirts of the cities. Sprawled areas reveal a number of important characteristics of functional integrity with respect to downtowns. Mobility of people within the Queretaro Metropolitan Area (QMA) is our case study, so this research analyzes the characteristics of the movement of people within this medium-sized Mexican city. By using survey data and both descriptive statistics and logistic regression methods, we examine the socioeconomic characteristics of individuals which most influence the choice of urban means of transportation. The results achieved show the way in which individual income is a crucial factor when speaking about the choice of means of transportation: the more income increase, the more significant influence produces on the travel rate of the people studied. 

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Author Biographies

Saúl Antonio Obregón-Biosca
Ingeniero Civil por la Universidad Autónoma de Querétaro (UAQ), Suficiencia investigadora en urbanística, Maestro y Doctor en Ingeniería por la Universitat Politècnica de Catalunya. Responsable del Laboratorio de Estudios Viales y Movilidad y Coordinador de la Maestría en Ingeniería de Vías Terrestres, Transporte y Logística en la UAQ. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores de México, Nivel I. Su línea de investigación se centra en el análisis de movilidad metropolitana y externalidades del transporte. 
José A. Romero-Navarrete
Dr. en Ingeniería por la Universidad Nacional Autónoma de México. Desde el año de 1985 ha realizado investigaciones en diferentes instituciones, incluyendo el Instituto Mexicano del Transporte. De 1999 a 2001 realizó una visita de investigación en la Concordia University, en Montreal. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores de México, Nivel I. Su área de interés es la dinámica de Sistemas de Transporte. 
Eduardo Betanzo-Quezada
Ingeniero Civil por la Universidad Nacional Autónoma de México y doctor en Economía de Transporte por el CRET-LOG de la Université de Marseille, Francia. Fue investigador y Jefe de la Unidad de Estudios Económicos del Instituto Mexicano del Transporte. Actualmente es Profesor-Investigador en la Facultad de Ingeniería de la Universidad Autónoma de Querétaro. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores de México, Nivel I. Su principal línea de investigación es en sistemas de transporte y logística.
How to Cite
Obregón-Biosca, S. A., Romero-Navarrete, J. A., & Betanzo-Quezada, E. (1). The mobility in a Mexican metropolitan area, case study: Querétaro, México. Revista Transporte Y Territorio, (12), 167-197. https://doi.org/10.34096/rtt.i12.1228