Augustinian Neoplatonism and Dionysian Neoplatonism in Jean-Luc Marion: contributions to a phenomenological syncretism

Keywords: Jean-Luc Marion, Christian Neoplatonism, Augustine, Dionysius the Areopagite, Language of Saturation

Abstract

This article aims to address the reception elaborated by Marion of Augustinian and Dionysian Neoplatonism within his phenomenology of donation. Using Josef Koch’s study on the distinctive notes of these two types of Neoplatonism, we argue that in Marion’s proposal a phenomenological syncretism is put into play in which both traditions cooperate to formulate what we call “language of saturation” as a way of naming phenomena that exceed the field of objects and their metaphysical certainty. This attempt to unify the two traditions of Neoplatonism has two parts. On the one hand, the Marionian studies on the Dionysian notion of praise in L’idole et la distance (1977) and in De surcroît (2001). On the other hand, the Marionian reading of Augustine in Au lieu de soi (2008). This deepens the problem of praise as the guiding thread of Christian Neoplatonism, while expanding this proposal by taking the Augustinian concept of confessio and the term idipsum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Augustinus Hipponensis (1981). Confessionum Libri XIII. Ed. Verheijen, L. Turnhout: Brepols. (CCSL 27).

Pseudo-Dionysius Areopagita (1990). Corpus Dionysiacum I. De divinis nominibus. Ed. von Suchla B.R. Berlín - Nueva York: De Gruyter. (Patristische Texte und Studien 33).

Pseudo-Dionysius Areopagita (1990). Corpus Dionysiacum II. De coelesti hierarchia. De ecclesiastica hierarchia. De mystica theologia. Epistulae. Ed. von Brennecke, C. y Mühlenberg, E. Berlín - Boston: De Gruyter. (Patristische Texte und Studien 36).

San Agustín. (2005). Confesiones. Estudio preliminar, trad. y notas Magnavacca, S. Buenos Aires: Losada.

Dionisio Areopagita. (2008). La jerarquía celestial. La jerarquía eclesiástica. La teología mística. Epístolas. Trad. y notas Cavallero, P. Buenos Aires: Losada.

Dionisio Areopagita. (2007). Los nombres divinos. Trad. y notas Cavallero, P. Buenos Aires: Losada.

Bassas Vila, J. (2009a). “Écriture phénoménologique et théologique. Fonctions du ‘comme’, ‘comme si’ et ‘en tant que’ chez Jean-Luc Marion”, Studia Phaenomenological Romanian Journal of Phenomenology 9, 135-155. DOI: 10.7761/sp.9.s1.135.

Beierwaltes, W. (1991). Pensare l’Uno. Milán: Vita e Pensiero.

D’Amico, C. (2007). “Introducción general”. En: Idem (ed.). Todo y nada de todo. Buenos Aires: Winograd, 13-31.

D’Amico, C. (2009b). “El neoplatonismo medieval frente al neoplatonismo tardo-antiguo. Una reflexión historiográfica”. En: Filippi, S. (ed.). Cristianismo y Helenismo en la filosofía Tardo-Antigua y Medieval. Buenos Aires: Paideia, 259-267.

Falque, E. (2003). “Phénoménologie de l’extraordinaire”, Philosophie 3, 52-76. DOI: 10.3917/philo.078.0052.

Falque, E. (2013c). “Après la métaphysique? Le ‘poids de la vie’ selon saint Augustin”. En: De libera, A. (ed.). Après la métaphysique: saint Augustin? París: Vrin - Publications de l’Institut d’Études Médiévales de l’Institut Catholique de Paris, 111-128.

González Ríos, J. y Pizzi, M. (2020). “Certitudes négatives y docta ignorantia: la presencia de la máxima doctrina de la ignorancia de Nicolás de Cusa en la fenomenología de la donación de Jean-Luc Marion”, Daimon 85, 37-50. DOI:10.6018/daimon.394441.

Koch, J. (1956). “Augustinischer und Dionysischer Neuplatonismus und das Mittelalter”, Kant Studien 48, 117-133.

Marion, J.-L. (1969). “Distance et béatitude. Sur le mot capacitas chez Saint Augustin”, Résurrection 29, 58-80.

Marion, J.-L. (1971). “Distance et louange. Du concept de Réquisit (aitia) aus status trinitaire du langage théologique selon Denys le Mystique”, Résurrection 38, 89-118.

Marion, J.-L. (1982). Dieu sans l’être. París: Fayard.

Marion, J.-L. (2001). De surcroît: études sur les phénomènes saturés. París: PUF.

Marion, J.-L. (2008). Au lieu de soi. L’approche de Saint Augustin. París: PUF.

Marion, J.-L. (2012). La rigueur des choses. París: Flammarion.

Marion, J.-L. (2013a). Étant donné. Essai d’une phénoménologie de la donation. París: PUF.

Marion, J.-L. (2013b). L’idole et la distance. París: Grasset & Fasquelle.

Marion, J.-L. (2023). La métaphysique et après. París: Grasset.

Merlan, P. (1953). From Platonism to Neoplatonism. The Hague: Niihoff.

Roggero, J. (2021). “La instancia antepredicativa en la nouvelle phénoménologie”, Cuadernos de Filosofía 75, 11-27. DOI:10.34096/cf.n75.9802.

Vinolo, S. (2019). Jean-Luc Marion, apologie de l’inexistence. T. II: “Une phénoménologie discursive”. París: L’Harmattan.

Vinolo, S. (2020). “La saturación entre tipología y hermenéutica”. En: Roggero, J. (ed.). El fenómeno saturado. La excedencia de la donación en la fenomenología de Jean-Luc Marion. Buenos Aires: SB, 75-92.

Walton, R. (2022). Fenomenología, excedencia y horizonte teológico. Buenos Aires: SB.

Published
2023-08-25
How to Cite
Pizzi, M. I. (2023). Augustinian Neoplatonism and Dionysian Neoplatonism in Jean-Luc Marion: contributions to a phenomenological syncretism. Patristica Et Mediævalia, 44(2), 23-36. https://doi.org/10.34096/petm.v44.n2.13096
Section
Dossier temático