The Causal Origin of Impossibility according to Henry of Ghent

A Study and Critical Translation of Quodlibet VI.3 and Quodlibet VIII.3

  • Carlos Martínez Ruiz Universidad Nacional de Córdoba, Universidad Nacional de Río Cuarto, Universidad Católica de Córdoba
Keywords: Impossibility, Ontology, Modality, Thing, Nothingness

Abstract

A critical translation of two quodlibetal questions by Henry of Ghent on the causal origin of impossibility, preceded by a preliminary study that analyses both questions within the general framework of his relational ontology. In the first one (VI.3), Henry concludes that the impossibility of something comes from the thing itself (ex parte rei); while in the second one (VIII.3), he holds that the impossibility of something comes from God (ex parte dei). The textual and philosophical analysis shows, on the one hand, the continuity and dependence of the second question on the first one, and, on the other hand, the weakness of the distinction between the formal constitution of the res and its objective possibility, as well as the originality and value of the notion of nothingness (purum nihil) proposed by Henry in both questions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aegidius Romanus (1930). Theoremata de esse et essentia. Ed. Hocedez, H. Lovaina: Museum Lessianum.

Anselmo de Canterbury (1952). Monologion. De casu diaboli. En: Obras completas de San Anselmo I. Madrid: BAC.

Anselmo de Canterbury (2015). Tratado sobre la caída del demonio, Ed. y comentario introductorio Castañeda, F. Estudios complementarios Barrera, J. Schäfer, C., Soto, G. Bogotá: Universidad de los Andes.

Aristoteles (1968). Analytica posteriora. Translationes Iacobi, Anonymi sive ‘Ioannis’, Gerardi et Recensio Guillelmi de Moerbeka. Ed: Minio-Paluello, L. y Dod, B. G. Brujas - París: Desclée De Brouwer. (Aristoteles latinus IV.1-4).

Aristoteles (1976). Metaphysica. Translatio Anonyma sive Media. Ed. Vuillemin-Diem, G. Leiden: Brill. (Aristoteles Latinus 25.2).

Auctoritates Aristotelis. (1974). Hamesse, J. Les Auctoritates Aristotelis. Un florilège médiéval. Étude historique et édition critique. Lovaina : Publications Universitaires / París: Béatrice Nauwelaerts.

Augustinus Hipponensis (1968). De Trinitate. Ed. Mountain, W. J., aux. Glorie, Fr. Turnhout: Brepols. (CCSL 50).

Averroes (1562). Commentaria in libros Metaphysicorum Aristotelis. Venecia: Herederos de Lucas Antonio Junta.

Averroes (2003). Commentum magnum super libro De caelo et mundo Aristotelis. Ed. Carmody, F., Arnzen, R. & Endress, G. Averrois Cordubensis. Lovaina: Peeters.

Avicena (1977). Kitab al–Shifā' al–Ilāhiyyāt. Ed. Van Riet, S. Avicenna Latinus. Liber de philosophia prima sive scientia divina. Édition critique de la traduction latine médiévale. Introduction par Verbeke, G., Tractatus I-V. Lovaina: Peeters - Leiden: Brill.

Avicena (1980). Kitab al–Shifā' al–Ilāhiyyāt. Ed. S. Van Riet, Avicenna Latinus. Liber de philosophia prima sive scientia divina. Édition critique de la traduction latine médiévale. Introduction par Verbeke, G., Tractatus VI–X. Lovaina: Peeters- Leiden: Brill.

Enrique de Gante (2005). Summa (Quaestiones ordinariae) 32.4. En: trad. Quero Sánchez, A., “Enrique de Gante sobre el significado de lo que se atribuye a Dios (SQO q4 a2). Traducción española de la cuestión 4 del artículo 32 de la Suma (cuestiones ordinarias) (¿Dice lo que se atribuye a Dios algo de éste de forma positiva o negativa?)”, Revista Española de Filosofía Medieval 12, 143-160.

Enrique de Gante (2014). Quodlibet I, 7-8. En: trad. Fernández Walker, G., “Enrique de Gante, Quodlibet I, qq. 7-8: ‘Si una creatura puede existir desde la eternidad. Si la noción de una creatura existente desde la eternidad es contradictoria’, Mediaevalia Americana. Revista de la Red Latinoamericana de Filosofía Medieval 1.2, 377-412.

Godefroid de Fontaines (1904). Quodlibet II. En : ed. De Wulf, M. y Peltzer, A. Le Huitième Quodlibet de Godefroid de Fontaines. Lovaina: Institut Supérieur de Philosophie de l’Université. (Les Philosophes Belgues. Textes et Études IV.).

Godefroid de Fontaines (1924). Quodlibet VIII. En : ed. Hoffmans, J. Les quatre premiers Quodlibets de Godefroid de Fontaines. Lovaina: Institut Supérieur de Philosophie de l’Université. (Les Philosophes Belgues. Textes et Études II).

Henricus Gandavensis (1518). Quodlibeta Magistri Herici Goethals a Gandauo doctoris Solemnis Socii Borbonici et archidiaconi Tornacensis cum duplici tabella. París: Iodocus Badius Ascensius.

Henricus Gandavensis (1520). Summae Quaestionum Ordinariarum Theologi recepto preconio Solennis Henrici a Gandauo cum duplici repertorio. París: Iodocus Badius Ascensius.

Henry of Ghent (1979a). Quodlibet I. En : ed. Macken, R. Henrici de Gandavo Opera omnia V. Lovaina: Leuven University Press - Leiden: Brill.

Henry of Ghent (1979b). Quodlibet IV. En: ed. Wilson, G. y Etzkorn, G. Henrici de Gandavo Opera omnia VIII. Lovaina: Leuven University Press.

Henry of Ghent (1981). Quodlibet X. En : ed. Macken, R. Henrici de Gandavo Opera omnia XIV. Lovaina: Leuven University Press - Leiden: Brill.

Henry of Ghent (1983). Quodlibet IX. En : ed. Macken, R. Henrici de Gandavo Opera omnia XIII. Lovaina: Leuven University Press - Leiden: Brill.

Henry of Ghent (1987). Quodlibet VI. En: ed. Wilson, G. Henrici de Gandavo Opera omnia X. Lovaina: Leuven University Press.

Henry of Ghent (1991). Quodlibet VII. En: ed. Wilson, G. Henrici de Gandavo Opera omnia XI. Lovaina: Leuven University Press.

Henry of Ghent (1991). Summa (Quaestiones ordinariae). Art. XXXI-XXXIV. En: ed. Macken, R. y Hödl, L. Henrici de Gandavo Opera omnia XXVII. Lovaina: Leuven University Press.

Henry of Ghent (2005). Summa (Quaestiones ordinariae). Art. XXI-XXIV. En: ed. Teske, R. J. Henry of Ghent’s Summa. The Questions on God’s Existence and Essence. París - Lovaina - Dudley: Peeters.

Liber sex principiorum (1966). En: ed. Minio-Paluello, L. y Dod, G. Categoriarum supplementa. Porphyrii Isagoge, Translatio Boethii, et Anonymi Fragmentum vulgo vocatum “Liber sex principiorum”. Brujas-París: Desclée De Brouwer. (Aristoteles latinus I.6-7).

Odo Rigaldus (2011). Quaestio de existentia rerum in Deo. En: ed. Sileo, L. De rerum ideis. Dio e le cose nel dibattito universitario del tredicesimo secolo. I. Editio textuum Odonis Rigaldi et aliorum. Roma: Urbaniana University Press.

Pseudo Agustín de Hipona (1845), Liber de amicitia. Ed. Migne, J.-P. París. (PL 40).

Pseudo Dionisio Areopagita (2007). Obras completas. Madrid: BAC.

Pseudo-Dionysius (1937). De divinis nominibus. Ed. Chevallier, Ph. Dionysiaca I. París: Desclée de Brouwer.

S. Anselmus Cantuariensis Archiepiscopus (1946). Monologion. En: Ed. Schmitt, F. S., Opera omnia I. Edimburgo: Th. Nelson and Sons.

Summa Halensis (1924). Doctoris irrefragabilis Alexandri de Hales Summa Theologica I. Liber primus. Ad claras Aquas (Quaracchi): ex typographia Collegii S. Bonaventurae.

Thomas Aquinas (1929). Scriptum super Libros Sententiarum Magistri Petri Lombardi Episcopi Parisiensis. Editio Mandonnet, R. P. París: Sumptibus P. Lethielleux Ed.

Tomás de Aquino (2015). Comentario a las Sentencias de Pedro Lombardo II.1. La creación: ángeles, seres corpóreos, hombre. Trad. Cruz Cruz, J. Navarra: EUNSA.

Aertsen, J. (2002). “Res as Transcendental: Its Introduction and Significance”. En: Federici Vescovini, G. (ed.). Le problème des transcendentaux du XIVe au XVIIe siècles. París: Vrin, 139-157.

Briggs, C. y Eardley, P. (eds.) (2016). A Companion to Giles of Rome. Leiden - Boston: Brill.

Cross, R. (2010). Henry of Ghent on the Reality of Non-Existing Possibles – Revisited, Archiv für Geschichte der Philosophie 92, 115-132.

De Rijk, L. (1974). Some Thirteenth Century Tracts on the Game of Obligation, Vivarium 12, 94-123.

Du Cange, C. (1886). Glossarium mediae et infimae latinitatis. Editio nova (Charpentier, P. y Henschel, G.) Tomus septimus. Niort: L. Favre.

Dutilh Novaes, C. y Uckelman, S. (2016). Obligationes. En: Dutilh Novaes, C. y Read, S. (eds.) The Cambridge Companion to Medieval Logic. Cambridge: Cambridge University Press: 370-395.

Gómez Caffarena, J. (1957). “Cronología de la ‘Suma’ de Enrique de Gante por relación a sus ‘Quodlibetos’”, Gregorianum 38.1, 116-133.

Iribarren, I. (2002). “Henry of Ghent’s Teaching on Modes and Its Influence in the Fourteenth Century”, Medieval Studies 64, 111-129.

Janssens, J. (2011). “Henry of Ghent and Avicenna”. En: Wilson, G. A Companion to Henry of Ghent. Leiden - Boston: Brill, 65-84.

Marrone, F. (2018). “Res e Realitas. Enrico di Gand e il vocabolario della cosa”, Quaestio 18, 99-122.

Martínez Ruiz, C. (2021). Juan Duns Escoto. Destrucción de la metafísica 2. Univocidad del concepto de ente 1. Cuestión 4 sobre las Categorías y IV.1 sobre la Metafísica de Aristóteles, Collatio parisina 24. Villa María: Eduvim.

Paulus, J. (1938). Henri de Gand. Essai sur les tendences de sa métaphysique. París: Vrin.

Pini, G. (2001). “Being and Creation in Giles of Rome”. En: Aertsen, J., Emery, J. y Speer, A. (eds.) Nach der Verurteilung von 1277. Philosophie und Theologie an der Universität von Paris im letzten Viertel des 13. Jahrhunderts. Studien und Texte. After the Condemnation of 1277. Philosophy and Theology at the University of Paris in the Last Quarter of the Thirteenth Century. Studies and Texts. Berlín - Nueva York: Walter de Gruyter, 391-409.

Porro, P. (1990). Enrico di Gand. La via delle proposizioni universali. Bari: Levante.

Porro, P. (1992). “Possibile ex se, necessarium ab alio: Tommaso d’Aquino e Enrico di Gand”, Medioevo 18, 231-273.

Porro, P. (1996). “Possibilità ed esse essentiae in Enrico di Gand”. En: Vanhamel, V. (ed.) Henry of Ghent. Proceedings of the International Colloquium on the Occasion of the 700th Anniversary of his Death (1293). Lovaina: Leuven University Press, 211-253.

Porro, P. (2006). “Doing Theology (and Philosophy) in the First Person: Henry of Ghent’s Quodlibeta”. En: Schabel, C. (ed.). Theological Quodlibeta in the Middle Ages. The Thirteenth Century. Leiden: Brill, 171-231.

Porro, P. (2011). “Res a reor reris / res a ratitudine. Autour d’Henri de Gand”. En: Atucha, I., Calma, D., König-Pralong, C. y Zavattero, I. (eds.), Mots médiévaux offerts à Ruedi Imbach. FIDEM: Porto, 617-628.

Porro, P. (2014). “Prima rerum creatarum est esse: Henri de Gand, Gilles de Rome et la quatrième proposition du De causis”. En: Cordonnier, V. y Suarez-Nani, T. (eds.) L’aristotélisme exposé. Aspects du débat philosophique entre Henri de Gand et Gilles de Rome. Friburgo: Academic Press Fribourg, 55-81.

Wippel, J. (1981a). The Metaphysical Thought of Godfrey of Fontaines. A Study in Late Thirteenth-century Philosophy. Washington D.C.: The Catholic University of America.

Wippel, J. (1981b). “The Reality of Nonexisting Possibles According to Thomas Aquinas, Henry of Ghent, and Godfrey of Fontaines”, Review of Metaphysics 34.4, 729-758.

Wippel, J. (1982). “The Relationship between Essence and Existence in Late Thirteenth-Century Thought: Giles of Rome, Henry of Ghent, Godfrey of Fontaines and James of Viterbo”. En: Morewedge, P. (ed.) Philosophies of existence: Ancient and Medieval. Nueva York: Fordham University Press, 131-164.

Published
2023-05-30
How to Cite
Martínez Ruiz, C. (2023). The Causal Origin of Impossibility according to Henry of Ghent. Patristica Et Mediævalia, 44(1), 93-114. https://doi.org/10.34096/petm.v44.n1.12939
Section
Texts and Translations