The Involuntariness of the Acts According to Francisco Suárez
Abstract
The aim of this paper is to define Francisco Suárez’s conception of involuntary acts and to show it as a mean that drives us to a better understanding of his theory of human action. In this topic, Doctor Eximius uses some Thomistic notions that he develops and extends following his own metaphysical and theological theses on the relation between God and the creatures. We present how Suárez links the real involuntary with the involuntary simpliciter, the forced, necessary, and non-desired acts, defining the secundum quid as a mixed act where freedom and willingness, even suffering external influences, are not suppressed. Lastly, we highlight the consequences of the suarezian definition of the involuntary on the notion of free-will, pointing out that both wouldn’t have any sense beyond the theoretical system that Suárez creates, characterized by the human efficiency, the dependency upon God, and the rejection of the theory of the physical premotion.Downloads
References
Nicolas Malebranche (1721). De la recherche de la verité, tomo 2. París: Ch. David.
Francisco Suárez (1856). De voluntario et involuntario in genere, deque actibus voluntariis in speciali (Opera omnia 4). Ed. André, M. París: L. Vivès.
Francisco Suárez (1861). Disputationes metaphysicae (Opera omnia 25). Ed. Berton, C. París: L. Vivès.
Aristóteles (2010). Ética a Nicómaco. Trad. y ed. Pallí Bonet, J. Madrid: Gredos.
Aristóteles (2012). Metafísica. Trad. y ed. García Yebra, V. Madrid: Gredos.
Francisco Suárez (1961). Disputaciones metafísicas, vol. 3. Ed. Rábade, S., Caballero, S. y Puigcerver, A. Madrid: Gredos.
Francisco Suárez (1968). “En defensa de la Compañía cerca del libre albedrío”. En: Beltrán de Heredia, V. (ed.), Domingo Báñez y las controversias sobre la gracia. Textos y documentos. Salamanca: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 418-426.
Malebranche, N. (2009). Acerca de la investigación de la verdad. Trad. Barinaga-Rementería, J. M. Salamanca: Sígueme.
Tomás de Aquino (2012). Suma Teológica, vol. IV. Ed. bilingüe trad. por comisión de padres dominicos, Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
Abellán, J. L. (1979). Historia crítica del pensamiento español, vol. 2. Madrid: Espasa-Calpe.
Barroso, Ó. (2007). “De la metafísica creacionista a la ontología objetivista. La interpretación heideggeriana de las Disputationes metaphysicae de Francisco Suárez”. En: Sáez, L., de la Higuera, J. y Zúñiga, J. F. (eds.). Pensar la nada. Ensayos sobre filosofía y nihilismo. Madrid: Biblioteca Nueva, 65-84.
Burlando, G. (1999). “Configuración psicológica de la libertad humana en F. Suárez”, Teología y vida 40, 31-48.
Burlando, G. (2021). La modernidad en Suárez y Descartes. Articulaciones cambiantes del sujeto. Madrid: Universidad Francisco de Vitoria.
Castellote, S. (1997). Reformas y Contrarreformas en la Europa del siglo XVI. Madrid: Akal.
Coujou, J.-P. (2010). “Bibliografía suareciana”, Cuadernos de pensamiento español 41, 1-175.
Esposito, C. (2017). “Suárez, filósofo barroco”, Cauriensia 12, 25-42. DOI: 10.17398/1886-4945.12.25
Fastiggi, R. (2015). “Francisco Suárez as Dogmatic Theologian”. En: Salas, V. y Fastiggi, R. (eds.). A Companion to Francisco Suárez. Leiden - Boston: Brill.
Gilbert, P. (2020). Jésuites et philosophes. Des origins à nos jours. Bruselas: Lessius.
Gilson, É. (1996). El ser y los filósofos. Pamplona: EUNSA.
Hellín, J. (1950). Theologia naturalis. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
Iturrioz, J. (1949). Estudios sobre la metafísica de Francisco Suárez, S. I. Madrid: Estudios Onienses.
Kuri Camacho, R. (2008). “Francisco Suárez, teólogo y filósofo de la imaginación y la libertad”, Revista de Filosofía 26.58, 79-101.
Lázaro Pulido, M. (2014). “La presencia de san Buenaventura en la causalidad ejemplar suareciana”. En: González-Ayesta, C. y Lecón, M. (eds.). Causalidad, determinismo y libertad. De Duns Escoto a la escolástica barroca. Pamplona: EUNSA, 111-124.
Magnavacca, S. (2005). Léxico técnico de Filosofía Medieval. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Matava, R. J., (2020). “A Sketch of the Controversy de auxiliis”, Journal of Jesuit Studies 7, 417-446. DOI: 10.1163/22141332-00703004.
Pena-Búa, P. (2019). “Francisco Suárez y la propaganda político-apocalíptica en la Inglaterra de Jacobo I: el libro V de la Defensio Fidei; El Anticristo”. En: Maryks, R. A. y Senent-De Frutos, J. A. (eds.). Francisco Suárez (1548-1617). Jesuits and the Complexities of Modernity. Leiden - Boston: Brill, 272-299.
Pena-Búa, P. (2022). “Tradición y novedad en la metafísica suareciana. Las relaciones Dios-mundo-hombre: Francisco Suárez y Tomás de Aquino”. En: Senent-De Frutos, J. A. (ed.). On Suárez’s Ethics. Leiden - Boston: Brill, 1-19. [En prensa]
Pink, Th. (2011). “Action and freedom in Suárez’s ethics”. En: Schwartz, D. (ed.). Interpreting Suárez. Critical Essays. Cambridge: Cambridge University Press, 115-141.
Poncela, Á. (2015). “Francisco Suárez”. En: Idem (ed.). La Escuela de Salamanca. Filosofía y Humanismo ante el mundo moderno. Madrid: Verbum, 269-341.
Salas, V. (2018). “The theological orientation of Francisco Suárez’s metaphysics”, Pensamiento 74.279, 7-29. DOI: 10.14422/pen.v74.i279.y2018.001.
Senent-De Frutos, J. A. (2019). “Francisco Suárez and the Complexities of Modernity”, Journal of Jesuit Studies 6.4, 559-576. DOI: 10.1163/22141332-00604001.
Söchting, J. (2021). El hombre en Dios. La Encarnación en el pensamiento teológico y filosófico de Francisco Suárez. Granada: Biblioteca Teológica Granadina.
Soto, W. (2022). “San Juan de Ávila y la llegada de los jesuitas a Córdoba, Andalucía”, Archivo Teológico Granadino 85, 9-54. DOI: 10.47035/atg.2022.85.4721.
Torrijos, D. (2017). “Suárez y la premoción física”, Cuadernos salmantinos de filosofía 44, 71-94. DOI: 10.36576/summa.48619.
Zorroza, M. I. (2017). “Del uso de la voluntad en el De anima de Suárez”, Scientia et Fides 5.1, 223-239. DOI: 10.12775/SetF.2017.010.
1. The authors who publish in this magazine accept the following conditions:
-
They retain the copyright and grant to the magazine the right of the first publication, with the work registered under the Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows third parties to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this magazine.
-
They can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this magazine (eg. include it in an institutional repository or publish it in a book) provided that they clearly indicate that the work was first published in this journal.
-
They are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional or personal pages).
2. AutoArchive Conditions. Authors are allowed and encouraged to distribute post-print electronic versions of their manuscripts because it promotes their circulation, a possible increase of quotation and a major reach among the Academic community. Color RoMEO: blue.