La impronta del positivismo en la investigación teatral
Abstract
This article is a contextual approach to the influence of positivism in the field of theatre research. It begins with the characterization of this paradigm in social sciences, proceeding then to a problematization of its effects on theatre research, such as the dichotomies created between the fields of dramatic knowledge, the advocacy for universality and validation of knowledge, the distance imposed between the researcher and its object of study and the geopolitics of knowledge and control. The presentation of these problematizations seeks to contribute to the acknowledgment of this paradigm's widespread influence on theatre research, which has affected the expantion and growth of the field, as well as its very nature and its relation with other fields of knowledge.Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
-
Los autores/as [traductores] conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
-
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
-
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).