Visibility Devices in the Theatrical Proposals of the Groups Kamar, Ob Caenum and Los Toritos
Abstract
Many theatrical practices call into question the traditional logic of representation. By virtue of this, we can analyze that the various visibility devices they use tend to produce what, in Rancière's terms, is called a distribution of the sensible. Starting from certain proposals of the philosopher, we can consider that works of art in general establish a cut over the material and symbolic territory, establishing new relationships of space and time and of what can be shown. This gives them a clearly political character, since they produce a redistribution of the common. In this sense, art would come to function as the device that makes these visibilities possible. In this paper, we are interested in this problem in relation to the aesthetic proposals of three theatrical groups: Kamar (La Rioja), Ob-caenum (San Juan) and Los Toritos (Mendoza). The different poetics of each one contribute to the reflection on theatricality as a visibility device in ways not adjusted to the norm of mimesis and of redistribution of actor-spectator relations, proper of the theatrical event.Downloads
Copyright (c) 2020 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
-
Los autores/as [traductores] conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
-
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
-
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).