On the Use of the Diagram Notion for an Aesthetics of Theatre
Abstract
From the Ars magna and the Ars Combinatoria of Lulio and Leibniz to the semiotics of Peirce and Eco and the hermeneutics of Beuchot the notion of diagram, by its analogy, has been shown to be useful to different disciplines or areas of knowledge, namely, logic, semiotics, hermeneutics, ontology and aesthetics. On this last field, understood as a philosophy of art, Deleuze’s Painting. The concept of a diagram is a milestone regarding its application, specifically, to a reflection on painting and what it offers to philosophy. The purpose of this paper is to study the findings of the French philosopher on the diagram in painting and apply them to theatre, within the framework of the Philosophical Hermeneutics of Beuchot, which has a close relationship with semiotics and the concept of the scenosphere that Cañada proposes following Kowzan, to found an aesthetic of the theater. The approach has a preliminary nature, suitableto engage in a dialogue aimed at the appreciation of theatrical productions. The proposition is, thus, that the notion of diagram makes possible an aesthetics of theater under the protection of hermeneutics and semiotics.Downloads
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
-
Los autores/as [traductores] conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
-
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
-
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).