Metateatralidad en <i>Cactus Orquídea</i>: dimensión escénica de una escritura metaléptica
Abstract
The following work presents a possible metatheatrical reading of Cecilia Meijide´s play Cactus Orquidea based on the concept of fiction metalepsis coined by Gérard Genette. With the description and analysis of the expressive systems deployed in the play which establish relations of contradiction and redundancy, this study intends to describe the behavior of a structure which enables different fictional levels on stage, creating tensions within the specific codes and canonical conventions of western representation, as well as elaborating on the concept of the theatrical device itself. The overall conclusion indicates that the metaleptic procedure in the construction of the performance text exposes the artificial character of the representation and constitutes a ludic approach of the reality-fiction binomial, convening the audience through complicity and offering the entrance door to a world where everything is possible: the theatre world.Downloads
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
-
Los autores/as [traductores] conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
-
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
-
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).