The Case for Immersion: Punchdrunk, a Company Committed to Transformative Uses of Space, Closes the Gap Between Audience and Spectacle in "Sleep No More"
Abstract
This paper examines the spatial structures employed by the theater company Punchdrunk in Sleep No More. These structures are pivotal to a distinctive theatrical experience that blurs the boundaries between space, performer, and spectator: their relationship to one another becomes dynamic and constantly in flux. In the company’s productions, the audience is afforded the autonomy to choose what they wish to see and where they wish to go. This freedom of choice enables the company to assert that each audience member’s journey is unique, and that each performance is distinct. Along with an analysis of Sleep No More, this article offers a concise overview of the history of immersive theater, as well as a brief description of the neurological processes involved in the reception of similar immersive productions. Ultimately, the article makes the case for how immersive shows achieve a greater transformative character than conventional theater.Downloads
Copyright (c) 2024 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
-
Los autores/as [traductores] conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
-
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
-
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).