The Theatrical Image between Presence and the Dissipation of Bodies. The case of "Paraíso elemental" and "Anagnórisis"
Abstract
This essay presents a consideration of theatricality in light of the mutations produced by corporal images in two recent performances in Mendoza: Paraíso elemental (Ginevro, 2020) and Anagnórisis (Gorosterrazú y Ginevro, 2017). The perspective is aimed at showing a zone of indeterminacy between the theater and the performative aesthetics, which separates stage production from mere representation. In this sense, it is considered that this break produces theatricality as an image and it is thus possible to speak of theatrical image to designate this non-representational face of the theater. The analysis shows what type of theatrical images appear in each of these pieces, the dislocation of the representational device and the emergence of bodies that operate as images.Downloads
Copyright (c) 2023 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
-
Los autores/as [traductores] conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
-
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
-
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).