Being young and sustaining oneself in school. Support and recognition in youth existence

  • Lucía Angélica Arias Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
  • Pablo Francisco Di Leo CONICET- Instituto de Investigaciones Gino German, Universidad de Buenos Aires, Argentina https://orcid.org/0000-0001-9362-1399
  • Horacio Luis Paulín Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.
  • Florencia D'Aloisio Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
Keywords: youth biographies, supports, recognition practices, school trajectories, secondary school

Abstract

In this article we present the results of different research projects and a master's thesis in which we address the links between youth experiences of recognition and contempt in educational institutions and the support they have to cope with highschool. From the co-production of biographical narratives with young people from popular sectors who attend various educational and community institutions in the Metropolitan Area of Buenos Aires and the city of Cordoba, Argentina, we address the unique conexion that occurs between their socio-youthful conditions and their institutional experiences, and what elements are put into play to sustain their affiliation to them. Young people build and sustain their existential ecologies and their school trajectories from the mobilization and correlation —sometimes conflictive— of diverse support in three major social interworlds: families, youth-neighborhood sociabilities, and educational institutions. The visibility of the characteristics, dynamics and interrelationships of these interworlds, support and demands for recognition based on youth narratives can be a tool for socio-educational intervention that contributes to sustain, strengthen or rebuild the links between young people and schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliano, N. (2016). Dinámicas de individuación en fans de un cantante popular. Avá, 28: 183-204.

Ayres, J. R. C. M. (2017). Cuidado: trabalho, interação e saber nas práticas de saúde. Revista Baiana de Enfermagem, 31(1): e21847.

D’Aloisio, F.; Arce Castello, V. y Paulín, H. (2015). Hacer frente a la lógica escolar: demandas y expectativas de reconocimiento. En Di Leo, P. F. y Camarotti, A. C. (eds.). Individuación y reconocimiento. Experiencias de jóvenes en la sociedad actual, pp. 93-114. Buenos Aires, Teseo.

D’Aloisio, F.; Arce Castello, V. y Arias, L. A. (2018). Las trayectorias escolares juveniles en clave biográfica. Un análisis desde las condiciones de cuidado y de vulnerabilidad. En Paulín, H.; García Bastán, G.; D’Aloisio, F. y Carreras, R. (coords.). Contar quiénes somos. Narrativas juveniles por el reconocimiento, pp. 49-79. Córdoba, Teseo.

Di Leo, P. F. (2010). Tensiones en las experiencias escolares de jóvenes entre la lucha por el reconocimiento y la confianza instituyente. Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina, 56 (3): 183-191.

----------. (2019). Experiencias institucionales y agencias de jóvenes de sectores populares en Buenos Aires. Reflexiones, 98(2): 141-158.

Di Leo, P. F. y Arias, A. J. (dirs.) (2019). Jóvenes e instituciones. El derecho a ser en barrios populares. Buenos Aires, Espacio.

Di Leo, P. F. y Camarotti, A. C. (comps.) (2013). Quiero escribir mi historia. Vidas de jóvenes en barrios populares. Buenos Aires, Biblos.

----------. (comps.) (2015). Introducción. En Individuación y reconocimiento. Experiencias de jóvenes en la sociedad actual, pp. 5-14. Buenos Aires, Teseo.

----------. (2017). Relatos biográficos y procesos de individuación juveniles en barrios marginalizados de Argentina. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2): 1021-1034.

Elizalde, S. (2015). Tiempo de chicas: identidad, cultura y poder. Buenos Aires, Grupo Editor Universitario, CLACSO.

García Bastán, G.; Caparelli, F. y Paulín, H. L. (2018). Narrativas del crecer. La carrera moral de jóvenes que “caen” y “se rescatan”. En Paulín, H. L.; García Bastán, G.; D’Aloisio F. y Carreras, R. (coords.). Contar quiénes somos. Narrativas juveniles por el reconocimiento, pp. 187-216. Córdoba, Teseo.

García Bastán, G. y Paulín, H. L. (2016). Identidades juveniles en escenarios de periferización urbana. Una aproximación biográfica. Quaderns de Psicologia, 18(1): 35-52.

Giddens, A. (1995). La constitución de la Sociedad: bases para la teoría de la estructuración. Buenos Aires, Amorrortu.

Honneth, A. (2011). Reconocimiento y menosprecio. Sobre la fundamentación normativa de una teoría social. Madrid, Katz.

Kaplan, C. V. (2021). La justicia afectiva en la escuela como horizonte. Segunda Época, 4: 10-15.

Kessler, G. (2007). Escuela y delito juvenil. La experiencia educativa de jóvenes en conflicto con la ley. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(32): 283-303.

Leclerc-Olive, M. (2009). Temporalidades de la experiencia: las biografías y sus acontecimientos. Iberofórum (8): 1-39.

Luhmann, N. (1996). Confianza. México D.F., Anthropos.

Martuccelli, D. (2007). Cambio de rumbo. La sociedad a escala del individuo. Santiago de Chile, LOM.

----------. (2009). La teoría social y la renovación de las preguntas sociológicas. Papeles del CEIC, vol. 2, N° 51: 1-31.

----------. (2010). La société singulariste. París, Armand Colin.

Meccia, E. (dir.) (2019). Biografías y sociedad. Métodos y perspectivas. Santa Fe, Ediciones UNL/EUDEBA.

Paulín, H.; García Bastán, G.; D’Aloisio, F. y Carreras, R. (coords.) (2018). Contar quiénes somos. Narrativas juveniles por el reconocimiento. Córdoba, Teseo.

Pujadas Muñoz, J. J. (1992). El método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales. Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas.

Ramírez, R. (2013). El barrio, la iglesia y la escuela: instituciones donde los jóvenes construyen sus biografías. En Di Leo, P. F. y Camarotti, A. C. (eds.). “Quiero escribir mi historia”. Vidas de jóvenes en barrios populares, pp. 69-86. Buenos Aires, Biblos.

Ramírez, R. y Tapia, S. A. (2019). Itinerarios de la diferencia. Experiencias de jóvenes que concurren a bachilleratos populares de Buenos Aires. En Di Leo, P. F. y Arias, A. J. (dirs.). Jóvenes e instituciones. El derecho a ser en barrios populares, pp. 15-32. Buenos Aires, Espacio.

Said, S. (2018). Jóvenes en bachilleratos populares: entre la individuación y la subjetivación política. Universitas, 28: 141-157.

Saraví, G. A. (2015). Juventudes Fragmentadas. Socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad. México D.F., FLACSO México, CIESAS.

Segura, R. (2017). Desacoples entre desigualdades sociales, distribución del ingreso y patrones de urbanización en ciudades latinoamericanas. Reflexiones a partir de la Región Metropolitana de Buenos Aires. Revista CS, 21: 15-39.

Sicot, S. y Zurbriggen, A. (2018). Construyendo y deconstruyendo lo familiar. Entre lógicas de reconocimiento y menosprecio. En Paulín, H. L.; García Bastán, G.; D’Aloisio, F. y Carreras, R. (coords.). Contar quiénes somos. Narrativas juveniles por el reconocimiento, pp. 111-149. Córdoba, Teseo.

Strauss, A. L. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundada. Medellín, Editorial Universidad de Antioquia.

Sustas, S. E. (2015). Estar juntos como prueba: tensiones en las relaciones de pareja juveniles. En Di Leo, P. F. y Camarotti, A. L. (comps.). Individuación y reconocimiento: experiencias de jóvenes en la sociedad actual, pp. 31-59. Buenos Aires, Teseo.

Sustas, S. E. y Touris, C. (2013). Refugios afectivos, el amor en los nuevos tiempos. En Di Leo, P. F. y Camarotti, A. C. (comps.). Quiero escribir mi historia. Vidas de jóvenes en barrios populares, pp. 33-50. Buenos Aires, Biblos.

Tapia, S. A. (2015). De límites a estrategias: movilidades de jóvenes que realizan actividades artísticas y deportivas. En Di Leo, P. F. y Camarotti, A. C. (eds.). Individuación y reconocimiento. Experiencias de jóvenes en la sociedad actual, pp. 305-334. Buenos Aires, Teseo.

Valdés, E. y Cargnelutti, M. (mayo, 2014). Periferia y fragmentación urbana residencial: la emergencia de la alteridad. Un análisis de caso. Congreso Pre Alas “Estado, sujeto y poder en América Latina: debate en torno de la desigualdad”. El Calafate, Universidad Nacional de la Patagonia Austral.

Vázquez, M. S. (2015). Integración, estrategia y subjetivación: biografías escolares y experiencias de maternidad. En Di Leo, P. F. y Camarotti, A. C. (eds.). Individuación y reconocimiento. Experiencias de jóvenes en la sociedad actual, pp. 30-43. Buenos Aires, Teseo.

Ziegler, S. y Nobile, M. (2014). Escuela secundaria y nuevas dinámicas de escolarización. Personalización de los vínculos en contextos escolares desiguales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(63): 1091-1115.

Published
2023-09-04
How to Cite
Arias, L. A., Di Leo, P. F., Paulín, H. L., & D’Aloisio, F. (2023). Being young and sustaining oneself in school. Support and recognition in youth existence. Revista Del IICE, (53). https://doi.org/10.34096/iice.n53.11655
Section
Dossier: Jóvenes, soportes y educación