Residencia en el Profesorado de Ciencias de la Educación
Una experiencia universitaria atravesada por las voces
Abstract
Residence in the Faculty of Education Sciences A university experience traversed by voices The purpose of this paper is to share a university experience through the voices in formation in the context of the Residency course of the UBA'S Education Sciences teaching programme. The strategy used in the device born in the testimony from the professional experience of each student, shared in a tutoring group that, polyphonically, are willing to luisten closely and a collaborative Word. Why narrative reconstruction? Because narrating is one of the fundamental operations of construction of meaning that the humans possess; in the act of remembering, we return to our own marks wich opens up a powerful space to question and interrogate about ourselves, and Also being and doing as teachers, generating, in co-production, new knowledge. This is why we ask ourselves about the meanings, about going back over oneself and about the polyphonic power of the group that makes the students' formation. This formation strategy has been the subject of research by the chair for many years. We share here a case that is part of it. Keywords: University experience; remembrance; narration; group; formation.Downloads
Download data is not yet available.
References
Referencias bibliográficas
Berisso, D. (2015) ¿Qué clase de dar es el dar clase? Alteridad, donación y contextualidad. Antropofagia.
Caporossi, A. (2009). Los dispositivos para la formación en la práctica profesional. Homosapiens.
Cornu, (2008). Lugares y formas de lo común. En Frigerio, G. y Diker, G. Educar: posiciones acerca de lo común. El Estante.
Edelstein, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Paidós.
Edelstein, G. et al. (1995). Imágenes e imaginación. Iniciación a la docencia. Colección triángulos pedagógicos.
Filloux, J. C. (1996). Intersubjetividad y formación. Facultad de Filosofía y Letras, Ediciones Novedades Educativas. Buenos Aires.
Freire, P. (2010). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
Ricoeur, P. (1999) “La identidad narrativa”. En Historia y narratividad, trad. G. Aranzueque Sahuquillo. Paidós.
Ricoeur, P. “La vida: un relato en busca de narrador” en Ágora – Papeles de filosofía-, vol. 25, nro. 2:9-22, 2006.
https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/1316/Ricoeur.pdf?sequence=1
Berisso, D. (2015) ¿Qué clase de dar es el dar clase? Alteridad, donación y contextualidad. Antropofagia.
Caporossi, A. (2009). Los dispositivos para la formación en la práctica profesional. Homosapiens.
Cornu, (2008). Lugares y formas de lo común. En Frigerio, G. y Diker, G. Educar: posiciones acerca de lo común. El Estante.
Edelstein, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Paidós.
Edelstein, G. et al. (1995). Imágenes e imaginación. Iniciación a la docencia. Colección triángulos pedagógicos.
Filloux, J. C. (1996). Intersubjetividad y formación. Facultad de Filosofía y Letras, Ediciones Novedades Educativas. Buenos Aires.
Freire, P. (2010). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
Ricoeur, P. (1999) “La identidad narrativa”. En Historia y narratividad, trad. G. Aranzueque Sahuquillo. Paidós.
Ricoeur, P. “La vida: un relato en busca de narrador” en Ágora – Papeles de filosofía-, vol. 25, nro. 2:9-22, 2006.
https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/1316/Ricoeur.pdf?sequence=1
Published
2022-11-03
How to Cite
Román, M. D., & Pranich, G. J. (2022). Residencia en el Profesorado de Ciencias de la Educación . Revista Del IICE, (52). https://doi.org/10.34096/iice.n52.11028
Issue
Section
Artículos convocatoria permanente