Note on the introduction of Merleau-Ponty’s phenomenology in Argentina. The importance of Guerrero’s Estética
Abstract
The paper begins with a brief account of the introduction of Merleau-Ponty’s phenomenology in Argentina. It first mentions the contributions of Luis M. Ravagnan and Carlos L. Ceriotto and then goes on to examine the references made by Luis Juan Guerrero in his Aesthetics. As regards the aesthetics of artistic manifestations, emphasis is laid on Merleau-Ponty’s notion of indirect language and the significance of the voices of silence. With reference to the aesthetics of artistic powers, the non-objective experience of living together in a reciprocal understanding is highlighted in order to account for the answer of the artist to the call of the cultural tradition and the answer of a spectator to the call of the work of art. Finally, regarding the issue of aesthetic tasks, attention is focused on the analysis which Guerrero, again following Merleau-Ponty, offers on festivals whose distinctive trait is to be the great play of historical peoples and the originary place that gathers all their artistic tasks.Downloads
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los/as autores/as [traductores/as] conservan los derechos de autor/a y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los/as autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los/as autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales).
Políticas de detección de plagio
La colaboración de los y las editores/as, autores/as y evaluadores/as de esta revista y la guía de ética de los procesos editoriales se rige por los Principios de transparencia y buena práctica en publicaciones académicas del Committee on Publication Ethics (COPE) disponible aquí.
Todos los artículos enviados a esta publicación serán supervisados mediante una búsqueda online.