Loma Rica and Santa María pucos: testing the seriation on the Bruch Collection of Museum of La Plata (Argentina)
Abstract
In this paper, we test the classification proposal developed by Clara Podestá and Elena Perrotta for the pucos of the Muñiz Barreto collection from the Late Period in the Calchaquíes Valleys of northwestern Argentina, stored at the Museo de La Plata. To this end, the pucos of the Bruch collection stored in the same museum are analyzed following the phase assignment criteria proposed by those authors. A point allocation system is created according to the variables present in each artifact for a given trait linked to the phases. Results indicate that 53% of the selected sample can be safely classified in one of the six phases, while the remaining 47% cannot. Considering contributions from other authors and variables observed in the analyzed pieces, we present a proposal to expand the criteria for assigning phases. The sample is then re-analyzed, increasing the percentage that could safely be classified in one of the six phases to 69% and limiting the unclassified materials to 31%.Downloads
References
Ambrosetti, J. B. (1907). Exploraciones arqueológicas en la ciudad prehistórica de “La Paya” (Valle Calchaquí, Provincia de Salta). Revista de la Universidad de Buenos Aires, 8, 5-534. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/12192
Baldini, L. y Sprovieri, M. (2009). Vasijas negras pulidas: una variedad de la cerámica tardía del Valle Calchaquí. Estudios Atacameños, 38, 21-38. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-10432009000200003
Balesta, B., Zagorodny N. y Wynveldt, F. (2015). El Formativo en el Valle de Hualfín, una revisión crítica desde la funebria. En M. Korstanje, M. Lazzari, M. Basile, F. Bugliani, V. Lema, L. Pereyra Domingorena, y M. Quesada (Eds.), Crónicas materiales precolombinas. Arqueología de los primeros poblados del Noroeste Argentino (pp. 575-602). Buenos Aires: Sociedad Argentina de Antropología.
Basile, M. (2011). Continuidades y rupturas en las representaciones plásticas del Formativo (ca. 200 AD) a la ocupación incaica (ca. 1480 AD) en la región de Fiambalá (pcia. de Catamarca). (Tesis de Doctorado inédita), Universidad de Buenos Aires, Argentina.
Becker-Donner, E. (1951-1952). Die Nordwestargentinischen sammlungen des wiener museums für völkerkunde II Teil. Archiv für Völkerkunde, VI/VII, 229-362.
Bregante, O. (1926). Ensayo de Clasificación de la Cerámica del Noroeste Argentino. Buenos Aires: Ángel Estrada y Cía.
Bruch, C. (1913). Exploraciones Arqueológicas en las provincias de Tucumán y Catamarca. Revista del Museo de la Plata, 19(1) 1-209. https://publicaciones.fcnym.unlp.edu.ar/rmlp/article/view/1299 (Acceso: 23 de mayo, 2023).
Caviglia, S. E. (1985). Las urnas para niños de los Valles Yocavil y Calchaquí. Su interpretación sobre la base de un enfoque gestáltico. Seminario de Arqueología I, Buenos Aires. Manuscrito inédito.
Fernández Sancha, S., Lantos, I., Bugliani, M. B., y Maier M. S. (2021). Viaje al centro de la matriz cerámica: estudio sobre los usos de vasijas arqueológicas provenientes del sitio Tardío Loma l’Ántigo (valle del Cajón, Catamarca, Argentina) a partir del análisis químico de residuos culinarios. Intersecciones en Antropología, 22(1), 41-53. http://dx.doi.org/10.37176/iea.22.1.2021.583
González, A. R. (1959). Observaciones al trabajo de F. M. Miranda y E. M. Cigliano “Ensayo de una clasificación tipológico-cronológica de la cerámica Santamariana”. Revista del Instituto de Antropología de Córdoba, 1, 305-313.
Greco, C. (2014). La cronología del Valle de Yocavil. Escalas, datos y resultados. Arqueología, 20(3), 13-37. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/Arqueologia/article/view/1578 (Acceso: 23 de mayo, 2023).
Lafón, C. R. (1954). Arqueología de la Quebrada de la Huerta (Quebrada de Humahuaca, provincia de Jujuy). Buenos Aires: Publicaciones del Instituto de Arqueología.
Laguens, A. (2014). A Unilinear Evolution and Lineal Time: A Critique. En C. Smith (Ed.), Encyclopedia of Global Archaeology (pp. 7455-7463). Londres: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0465-2_1017
Lantos, I., Palamarczuk, V., Orgaz, M., Ratto, N. y Maier, M. (2018). Exploring the culinary uses of Santa María and Belén painted vessels from the Late Intermediate Period in Catamarca, Argentina. Journal of Archaeological Science: Reports, 18, 660-667. https://doi.org/10.1016/j.jasrep.2017.03.019
Marchegiani, M. (2008). Estilo y cronología. Los cambios en la cerámica funeraria de Rincón Chico entre los siglos X y XVII DC. En M. Tarragó y L. R. González (Eds.), Estudios arqueológicos en Yocavil (pp. 127-175). Buenos Aires: Asociación de Amigos del Museo Etnográfico.
Marchegiani, M., Palamarczuk, V. y Reynoso, A. (2009). Las urnas Negro sobre Rojo tardías de Yocavil (Noroeste Argentino). Reflexiones en torno al estilo. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 14(1), 69-98. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-68942009000100005
Márquez Miranda, F. y Cigliano, E. M. (1957). Ensayo de una clasificación tipológico-cronológica de la cerámica santamariana. Notas del Museo de La Plata, 19(68), 1-27.
Nastri, J. (1999). El estilo cerámico santamariano de los Andes del sur (siglos XI a XVI). Baessler-Archiv. Beiträge zur Völkerkunde, Neue Folgue, XLVII, 361-396.
Nastri, J. (2008). Las figuras de las largas cejas de la iconografía santamariana. Chamanismo, sacrificio y cosmovisión calchaquí. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 13(1), 9-34. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-68942008000100002
Nastri, J. (2019). Design Structures on the Necks of Santa María Funerary Urns (11th-17th Centuries C. E.) - An Analysis of Karl Schreiter’s Collection at the Weltmuseum Wien. Archiv Weltmuseum Wien, 68, 102-125.
O'Brien, M. J. y Lyman, R. L. (2002). The epistemological nature of archaeological units. Anthropological Theory, 2(1), 37-56. https://doi.org/10.1177/1463499602002001287
Palamarczuk, V. (2002). Análisis cerámico de sitios del bajo de Rincón Chico, Valle de Yocavil, provincia de Catamarca. (Tesis de Licenciatura inédita), Universidad de Buenos Aires, Argentina.
Palamarczuk, V. (2008). Un análisis de la cerámica arqueológica de cuatro sitios en el bajo de Rincón Chico. En M. Tarragó y L. R. González (Eds.), Estudios arqueológicos en Yocavil (pp. 19-80). Buenos Aires: Asociación de Amigos del Museo Etnográfico.
Palamarczuk, V. (2014). Variantes «de tres colores» tardías en la alfarería Santa María de Yocavil, Noroeste argentino. Aportes para la diacronía de un estilo regional. Revista Española de Antropología Americana, 44(1), 65-90. http://dx.doi.org/10.5209/rev_REAA.2014.v44.n1.41126
Palamarczuk, V., Álvarez Larraín, A. y Grimoldi, M. S. (2014). La alfarería de inicios del segundo milenio en Yocavil. El “problema San José” y las tipologías cerámicas. Arqueología, 20(3), 107-134. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/Arqueologia/article/view/1582 (Acceso: 23 de mayo, 2023).
Perrotta, E. B. y Podestá, C. (1974). Aplicación de la técnica de seriación a la colección de urnas y pucos Santamarianos provenientes del valle de Yocavil (Colección Barreto, del Museo de Ciencias Naturales, La Plata). Trabajo presentado en el III Congreso de Arqueología Argentina, Rosario, Argentina.
Perrotta, E. B. y Podestá, C. (1978). Contribution to the San José and Santa María Cultures, Northwest Argentina. En D. Browman (Ed.), Advances in Andean Archeology (pp. 525-551). Chicago: Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110810011
Podestá, C. y Perrotta, E. B. (1973). Relaciones entre culturas del Noroeste argentino. San José y Santa María. Antiquitas, 17, 6-15. http://bibliotecavirtualoducal.uc.cl:8081/handle/123456789/1559667
Serrano, A. (1958). Manual de cerámica indígena. Córdoba: Assandri.
Weber, R. (1970). A seriation of the late prehistoric Santa Maria culture. Trabajo presentado en la XXXVIII Reunión anual de la Society for American Archaeology, Oklahoma, Estados Unidos de América.
Weber, R. (1978). A seriation of the late prehistoric Santa María culture of Northwestern Argentina. Fieldiana Anthropology, 68(2), 49-98. https://doi.org/10.5962/bhl.title.5189
Weber, R. (1981). An analysis of Santa Maria urn painting and its cultural implications. Fieldiana Anthropology, 2, 1-32. https://www.jstor.org/stable/29782527
Copyright (c) 2023 Sofia Gandini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following conditions:
- Authors retain copyright and yield to the journal right of first publication with the work registered with attribution license Creative Commons, which allows third parties to use the published always mentioning the authorship of the work and first publication in this magazine.
- Authors can make other independent and additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this issue (p. Eg., Inclusion in an institutional repository or publish it in a book), provided that clearly indicate that the work was published for the first time in this magazine.
- It allows and encourages the author / s to publish their work online (eg institutional or personal pages) before and during the process of revision and publication, as it can lead to productive exchanges and greater and more rapid dissemination of work published (See The Effect of Open Access).