Ceremonial rocks at Los Colorados agricultural fields (Catamarca, Argentina)
Abstract
Throughout the Andean geography, the communities of farmers and shepherds have venerated a multiplicity of lithic entities of commonly known in Quechua as wankas. At Los Colorados (Catamarca province), a multicomponent agricultural site notably transformed in the Inca period, an important set of rocks have been recorded between the cultivated fields and other particular spaces that can be analyzed from the perspective of rituality. In this paper, we describe each of the entities identified as part of the agricultural ritual practice, comparatively searching for similar references in other sites in the Andes where entities of this type were also found. An important diversity of shapes and dimensions of the rock entities analyzed stands out in this agricultural production center. In Los Colorados, this diversity may manifest specific identifications for each of the groups with special rocks and, therefore, the constitution of particular relationships in connection with pre-Hispanic agricultural ceremonies.Downloads
References
Allen, C. (2015). The Whole World Is Watching: New Perspectives on Andean Animism. En T. Bray (Ed.), The Archaeology of Wak’as (pp. 23-46). Boulder: University Press of Colorado. http://dx.doi.org/10.5876/9781607323181.c002
Allen, C. (2016). The Living Ones: Miniatures and Animation in the Andes. Journal of Anthropological Research, 72(4). 416-441. https://doi.org/10.1086/689293
Bray, T. (2015). Andean Wak’as and Alternative Configurations of Persons, Power, and Things. En T. Bray (Ed.), The archaeology of Wak’as. Explorations of the Sacred in the Pre-Columbian Andes (pp. 3-19). Boulder: University Press of Colorado. http://dx.doi.org/10.5876/9781607323181.c001
Christie, J. J. (2009). Power Speaks Through Rock: Stone Ideology of the Inka. En XXIII Valcamonica Symposium (pp. 109-116). Roma: Centro Camuno di Studi Preistorici. https://www.ccsp.it/web/INFOCCSP/VCS%20storico/vcs2009pdf/Christie.pdf (Acceso: 3 de diciembre, 2021).
Dean, C. (2015). Men who would be Rocks: The Inka Wank’a. En T. Bray (Ed.), The archaeology of Wak’as. Explorations of the Sacred in the Pre-Columbian Andes (pp. 213-238). Boulder: University Press of Colorado. http://dx.doi.org/10.5876/9781607323181.c007
Descolá, P. (2012). Más allá de Naturaleza y Cultura. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Descolá, P. (2014). Modes of being and forms of predication. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 4(1), 271-280. https://doi.org/10.14318/hau4.1.012
Duviols. P. (1979). Un Symbolisme de l'occupation, de l'aménagement et de l'exploitation de l'espace. Le monolithe huanca et sa fonction dans les Andes préhispaniques. L'Homme. Revue française d'anthropologie, 19(2), 7-31. https://doi.org/10.3406/hom.1979.367954
García Azcarate, J. (1996). Monolitos-Huanca: un intento de explicación de las piedras de Tafí (Rep. Argentina). Chungara 28 (1 y 2), 159-174. http://www.chungara.cl/Vols/1996/Vol28-1-2/Monolitos_Huancas_un_intento_de_explicacion_de_las_piedras.pdf
Giovannetti, M. (2015). Agricultura, regadío y molienda en una capital Inkaica. Los sitios El Shincal y Los Colorados, Noroeste Argentino. Oxford: BAR International Series 2702, Archaeopress. https://doi.org/10.30861/9781407313535
Giovannetti, M. (2016). Fiestas y ritos Inka en El Shincal de Quimivil. Buenos Aires: Punto de Encuentro.
Giovannetti, M. (2017). Morteros múltiples, oquedades rituales y fiestas inkaicas: la molienda a gran escala de El Shincal de Quimivil. En C. Belmar, L. Contreras y O. Reyes (Eds.), Actualizaciones en el estudio de piedras tacitas. Nuevas perspectivas (pp. 117-149). Santiago de Chile: Serie Monográfi¬ca 6, Sociedad Chilena de Arqueología - Anglo American - Centro de Estudios Humanos y Patrimoniales (CEHP). http://naturalis.fcnym.unlp.edu.ar/repositorio/_documentos/sipcyt/bfa006019.pdf (Acceso: 3 de diciembre, 2021).
Giovannetti, M. (2018). Ritualidad y espacialidad andina a través de enfoques etnográficos y arqueológicos. Confluencias cosmogónico-ontológicas en la constitución de espacios sagrados entre El Shincal de Quimivil y ceremonias actuales de origen cusqueño. Comechingonia. Revista de Arqueología, 22(1), 295-338. https://doi.org/10.37603/2250.7728.v22.n1.26619
Giovannetti, M. (2022). The Inka Construction of Space in the South: Sacred Landscapes, Celebrations, and Architectural Orientation at El Shincal de Quimivil (Catamarca, Argentina). En F. Hayashida, A. Troncoso y D. Salazar (Eds.), Rethinking the Inka: Community, Landscape, and Empire in the Southern Andes (pp. 145-164). Texas: University of Texas Press. https://doi.org/10.7560/323854
Giovannetti, M., Páez, M. C., Cochero, G., Espósito, P., Corrado, G., Spina, J. y Franchetti, F. (2010). Sectorización del espacio, cerámica y cronología relativa. Análisis comparativos en un asentamiento agrícola multicomponente (Los Colorados, Catamarca). En S. Bertolino, R. Catánneo y A. Izeta (Eds.), La arqueometría en Argentina y Latinoamérica (pp. 55-60). Córdoba: Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba (UNC). http://suquia.ffyh.unc.edu.ar/handle/suquia/15672
Giovannetti, M. y Páez, M. C. (2020). Poder, reciprocidad y ordenamiento del cosmos en El Shincal de Quimivil (Catamarca, Argentina). Arqueología, 26(1), 13-38. https://doi.org/10.34096/arqueologia.t26.n1.5981
González, L. y Tarragó, M. (2004). Dominación, resistencia y tecnología: La ocupación incaica en el Noroeste Argentino. Chungara. Revista de Antropología Chilena, 36(2), 393-406. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562004000200012
Hallowell, A. I. (1960). Ojibwa Ontology, Behavior, and World View. En S. Diamond (Ed.), Cultural history: essays in honor of Paul Radin (pp. 19-52). New York: Columbia University Press.
Kosiba, S. (2019). El valor dentro de la huaca: Construyendo seres sagrados en el mundo inca. En M. Curatola Petrocchi (Ed.), Estudios sobre el mundo andino (pp. 111-124). Lima: Colección Estudios Andinos 24, Pontificia Universidad Católica del Perú.
Kosiba, S. (2020). The Nature of the World, the Stuff of Politics: Exploring Animacy and Authority in the Indigenous Americas. En S. Kosiba, T. Cummins y J. Janusek (Eds.), Sacred Matter: Animacy and Authority in the Americas (pp. 81-115). Washington D.C.: Research Library and Collection, Dumbarton Oaks.
López, G. y Coloca, F. (2019). Prácticas rituales incas en el Noroeste Argentino: hallazgo de un monolito en una estructura ceremonial en Cueva Inca Viejo, puna de Salta, Argentina. Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, 44(1), 179-186. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/89991
Lynch, J. y Giovannetti, M., (2018). Paisajes Inka en el Centro-Oeste de Catamarca (Argentina). Latin American Antiquity, 29(4), 754-773. https://doi.org/10.1017/laq.2018.50
Mañana Borrazás, P. (2003). Arquitectura como percepción. Arqueología de la Arquitectura, 2, 177-183. https://doi.org/10.3989/arq.arqt.2003.44
Mariscotti de Görlitz, A. M. (1978). Pachamama santa tierra. Contribución al estudio de la religión autóctona en los Andes centro-meridionales. Berlín: Indiana 8, Gebr. Mann Verlag.
Marsh, E., Kidd, R, Ogburn, D. y Durán, V. (2017). Dating the Expansion of the Inca Empire: Bayesian Models from Ecuador and Argentina. Radiocarbon, 59(1), 117-140. https://doi.org/10.1017/RDC.2016.118
Monteverde Sotil, R. (2014). Esculturas zoomorfas del Parque Arqueológico de Sacsayhuamán, Cuzco: una aproximación a su entendimiento simbólico. Revista Haucaypata. Investigaciones arqueológicas del Tahuantinsuyo, 8, 31-63. https://issuu.com/revistahaucaypata.iat/docs/revista_haucaypata._nro._8._2014 (Acceso: 3 de diciembre, 2021).
Moralejo, R. (2011). Los Inkas al sur del Valle de Hualfín: organización del espacio desde una perspectiva paisajística. (Tesis de Doctorado inédita), Universidad Nacional de La Plata, Argentina. https://doi.org/10.35537/10915/5242
Nielsen A. (2010). Celebrando con los antepasados. Arqueología del Espacio Público en Los Amarillos, Quebrada de Humahuaca, Jujuy, Argentina. San Salvador de Jujuy: Mallku Ediciones.
Nielsen, A. (2018). Chullpas y sociedad en la historia prehispánica tardía del Altiplano sur. En M. A. Muñoz (Ed.), Interpretando Huellas. Arqueología, Etnohistoria y Etnografía de los Andes y sus Tierras Bajas (pp. 569-588). Cochabamba: Grupo Editorial Kipus.
Páez, M. C. y Marinangeli, G. A. (2016). Huancas and Rituals of Fertility in the farming Landscape of the Northern Calchaqui Valley (Salta, Argentina). Latin American Antiquity, 27(1), 115-131. https://doi.org/10.7183/1045-6635.27.1.115
Reynoso, A., Pratolongo, G., Palamarczuk, V., Marchegiani, M. y Grimoldi, M. (2019). Memoria en conflicto. Los incas en El Calvario de Fuerte Quemado de Yocavil, Noroeste Argentino. Estudios Atacameños. Arqueología y Antropología Surandinas, 62, 71-111. https://doi.org/10.22199/issn.0718-1043-2019-0004
Ríos Mencias, J. (2012). Jamut´aq y Kamayuq, sabios, científicos y maestros. Cusco: Edición Personal.
Robin Azevedo, V. (2010). La petrificación de los antiguos en Chumbivilcas (Cuzco, Perú). De la Wanka prehispánica al actual ramadero. Revista Española de Antropología Americana, 40(1), 219-238. https://revistas.ucm.es/index.php/REAA/article/view/REAA1010120219A (Acceso: 3 de diciembre, 2021).
Rubina, C. (1992). La petrificación en el Manuscrito de Huarochirí. Mester, 21(2), 71-82. https://doi.org/10.5070/M3212014215
Sánchez García, J. S. (2011). Pariahuanca: El misterio de los huancas. Estudio de aproximación a la cosmovisión del mundo andino antiguo. (Tesis de Licenciatura inédita), Universidad Nacional San Cristóbal de Huamanga, Perú.
Tarragó, M, y González, L. (2004). Arquitectura social y ceremonial en Yocavil, Catamarca. Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, 29, 297-315. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/24962
Van de Guchte, M. (1984). El ciclo mítico de la Piedra Cansada. Revista Andina, 2, 539-556. http://revista.cbc.org.pe/index.php/revista-andina/article/view/58 (Acceso: 3 de diciembre, 2021).
Vitry, C. (2004). Propuesta metodológica para el registro de caminos con componentes inkas. Andes. Antropología e Historia, 15, 213-250. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12701507 (Acceso: 3 de diciembre, 2021).
Williams, V. (2022). Landscape, Social Memory, and Materiality in the Calchaquí Valley during Inka Domination in Northwest Argentina. En F. Hayashida, A. Troncoso y D. Salazar (Eds.), Rethinking the Inka: Community, Landscape, and Empire in the Southern Andes (pp. 83-106). Texas: University of Texas Press. https://doi.org/10.7560/323854
Williams, V. y Castellanos, M. C. (2018). Dinámicas regionales, poblaciones y territorios en el valle Calchaquí Medio (Salta, Argentina) durante los siglos XII a mediados del XVII. En M. A. Muñoz (Ed.), Interpretando Huellas. Arqueología, Etnohistoria y Etnografía de los Andes y sus Tierras Bajas (pp. 247-265). Cochabamba: Grupo Editorial Kipus.
Copyright (c) 2022 Marco A. Giovannetti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following conditions:
- Authors retain copyright and yield to the journal right of first publication with the work registered with attribution license Creative Commons, which allows third parties to use the published always mentioning the authorship of the work and first publication in this magazine.
- Authors can make other independent and additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this issue (p. Eg., Inclusion in an institutional repository or publish it in a book), provided that clearly indicate that the work was published for the first time in this magazine.
- It allows and encourages the author / s to publish their work online (eg institutional or personal pages) before and during the process of revision and publication, as it can lead to productive exchanges and greater and more rapid dissemination of work published (See The Effect of Open Access).