Interuniversity Human Rights Network (RIDDHH). Notes about its history, politics and practices

  • Clotilde De Pauw
  • María del Rosario Badano
Keywords: Human Rights, Politics, Training, University, Territory

Abstract

This article presents a selection of notes about the process of establishing the Interuniversity Human Rights Network (RIDDHH) of the National Interuniversity Council (CIN). In turn, the policies and practices promoted in public universities between 2018 and 2024 are explained. What was produced is shared in different lines of action that were configured over the years, in a multi-referenced task between the readings of the historicalprocesses, the collective constructions within the RIDDHH and the conditions of institutional and contextual possibilities. In no way are these notes exhaustive in terms of accounting for the memory of the Network, but rather point out only some aspects.Fundamentally, those fields in which systematicity has been achieved in the proposals and activities are highlighted: the field of Human Rights training, the work in and with the territories and in the production of knowledge and processes of debate and reflection through of seminars, meetings and discussion panels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badano, M. del R. (comp.) (2019). Educación Superior y Derechos Humanos. Reflexiones, Apuestas y desafíos. UADER. Disponible en |https://editorial.uader.edu.ar/catalogo/educacion-superior-y-derechos-humanos-reflexiones-apuestas-y-desafios/

Badano, M. del R. y Cruz, V. (comps.) (2021). Conversaciones en plural. Educación Superior, Derechos Humanos y Desigualdad en tiempos de pandemia. EDULP, UNLP. Disponible en https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115556

Badano, M. del R.; Cruz, V. y Godoy, G. (comps.). Desigualdades, derechos y educación superior: Saberes, experiencias y luchas en tiempos de capitalismo pamdémico. EDULP, Universidad Nacional de la Plata. Disponible en https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/164294

Cruz, V.; Godoy, G. y Badano, M. del R. (comps.) (2023). Memorias 2° Encuentro Nacional de Derechos Humanos y Educación Superior. EDULP, Universidad Nacional de la Plata. Disponible en https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/154620

Dubet, F. (2021). La época de las pasiones tristes. Siglo XXI.

Juarrós, F. y Naidorf, J. (2007). Modelos universitarios en pugna: democratización o mercantilización de la universidad y del conocimiento público en la Argentina. Campinas Sorocavas: Avaliação.

Korol, C. (2008). La subvesrción del sentido común y los saberes de la resistencia. CLACSO.

Ramírez, R. y Pisarello, V. (comps.) (2019). Educación Superior y Derechos Humanos. Política, prácticas y dispositivos a 100 años de la Reforma Universitaria. UADER.

Disponible en https://editorial.uader.edu.ar/catalogo/educacion-superior-y-derechos-humanos-politica-practicas-y-dispositivos-a-100-anos-de-la-reforma-universitaria/

RIDDHH (04/11/2022). Declaración del Segundo Encuentro de Derechos Humanos y Educación Superior. Universidad Nacional de La Plata.

Svampa, M. (2008). Cambio de época, movimientos sociales y poder político. Siglo XXI

Published
2024-12-20
How to Cite
De Pauw , C., & Badano, M. del R. (2024). Interuniversity Human Rights Network (RIDDHH). Notes about its history, politics and practices. Revista Del IICE, (55). https://doi.org/10.34096/iice.n55.15726
Section
Dossier: Memoria, derechos humanos y educación a 40 años de democracia