Information Literacy on Cuban pedagogical careers

Keywords: Information literacy, University students, Teaching carreers

Abstract

The study discusses the relevance of information literacy in higher education, based on Area 1 of the European Framework of Digital Competences for Citizenship. In this sense, an information literacy program is proposed for the acquisition of informational competencies of students of pedagogical careers at the University of Camagüey. The research assumes the mixed research approach and non-participant observation as the empirical method. Concerning the research techniques, there is a survey for students and an interview with academic directors to investigate the current state of information literacy in the students, from the determination of their information competencies to the analysis of the contents of the subjects and the learning activities. The results of the diagnosis show insufficiencies in the search, evaluation, and management of digital information. Thus, the program developed contains a set of actions focused on the treatment of digital information for teaching activities to improve the information literacy of the subjects investigated. It is concluded that information literacy should have an important place in the academic performance of students and be subject to continuous evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atman Uslu, Nilüfer y Hatice Yildiz Durak. 2022. The relationships between university students’ information-seeking strategies, social-media specific epistemological beliefs, information literacy, and personality traits. En Library & Information Science Research. Vol. 44, no. 2, 101-155. <https://doi.org/10.1016/j.lisr.2022.101155>

Ayala, Otto. 2020. Competencias informacionales y competencias investigativas en estudiantes universitarios. En Innova Educación. Vol. 2, no. 4, 668-679. <https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.04.011>

Barceló-Hidalgo, Mayre y Damilsy Gómez Paz. 2022. Formación de competencias informacionales basada en Design Thinking: experiencia de trabajo En la Universidad de Cienfuegos, Cuba. En Palabra Clave (La Plata). Vol 12, no. 1, 1-19. <https://doi.org/10.24215/18539912e167>

Eraldo Carlos, Luís Alberto Lourenço de Matos y Alessandra Bertasi Nascimento. 2017. A entrevista como técnica de investigação na pesquisa qualitativa. En Revista Interdisciplinar Científica Aplicada. Vol. 11, no. 3, 23-38. <https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/rica/article/view/17910> [Consulta: 9 febrero 2023].

Cárdenas, Julián. 2018. Investigación cuantitativa. Berlín: TRANDES. <http://dx.doi.org/10.17169/refubium-216>

Carretero Gomez, Stephanie, Riina Vuorikari e Yves Punie. 2017. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union. <https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC106281> [Consulta: 19 enero 2023].

Carvajal Hernández, Bárbara María. 2013. Competencias informacionales desde la formación inicial del docente. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas José Martí. 207 p. Tesis de doctorado

Carvajal Hernández, Bárbara María, Manuel Narciso Montejo Lorenzo e Ianna Velázquez González. 2020. Desarrollo de competencias informacionales en carreras pedagógicas. En Ciencias de la Información. Vol 51, no. 2, 33-41. <http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/156508>

Cornella, Alfons. 2008. Principio de la infoxicación. En Fernández García, Jorge Juan, ed. Más allá de Google. Barcelona: Zero Factory. p. 19-22. <https://www.instituteofnext.com/wp-content/uploads/2018/02/40.-Mas-alla-de-Google.pdf> [Consulta: 19 enero 2023].

Cortés-Vera, Jesús. 2019. La ALFIN frente a las competencias informacionales del siglo XXI en el entorno universitario. Diferentes concepciones y herramientas, un mismo reto. En Amavizca Montaño, Sofía, coord. Alfabetización Informacional para la gestión del conocimiento en la Universidad. México: Universidad Estatal de Sonora. p. 25-49. <https://gredos.usal.es/handle/10366/142971> [Consulta: 19 enero 2023].

Flores-Bueno, Daniel, Cesar H. Limaymanta y Alejandro Uribe-Tirado. 2021. La gamificación en el desarrollo de la alfabetización informacional desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. En Revista Interamericana de Bibliotecología. Vol. 44, no 2, 1-13. <https://doi.org/10.17533/udea.rib.v44n2e342687>

Fuentes Cancell, Dieter Reynaldo. 2022. La dimensión información y alfabetización informacional de las competencias digitales docentes: una revisión sistemática. España: Universidad Internacional de Andalucía. 61 p. Tesis de maestría. <https://dspace.unia.es/handle/10334/7085> [Consulta: 19 enero 2023].

Gabarda Méndez, Vicente, Nuria Cuevas Monzonís, Ernesto Colomo Magaña y Andrea Cívico Ariza. 2022. Competencias Clave, Competencia Digital y formación del profesorado: percepción de los Estudiantes de Pedagogía. En Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado. Vol 26, no. 2, 7-27. <https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21227>

García Martín, Dinora, Yoel Benedico Aguilera, Esther Pacheco Limonta, Mirna Riol-Hernández, Raquel Diéguez-Batista y Yordanka Hernández Rodríguez. 2021. Diseño y validación de un entorno virtual de enseñanza-aprendizaje como recurso didáctico de la alfabetización informacional. En Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED). Vol. 32, no 2, 1-25. <https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=107529> [Consulta: 3 mayo 2023].

González Valiente, Carlos Luis, Yilianne Sánchez Rodríguez y Jazmín Lezcano Pérez. 2013. Propuesta de un programa de Alfabetización Informacional para los estudiantes de la Universidad de la Habana. En Bibliotecas. Anales de investigación. No. 8-9, 121-131. <http://eprints.rclis.org/23269/> [Consulta: 23 enero 2023].

Grande-de-Prado, Mario, Ruth Cañón-Rodríguez, Sheila García-Martín e Isabel Cantón-Mayo. 2021. Competencia digital: docentes en formación y resolución de problemas. En Educar. Vol. 57, no. 2, 381-396. <https://doi.org/10.5565/rev/educar.1159>

Hernández Garzón, Yamile. 2019. La formación de competencias informacionales en estudiantes universitarios: caso universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana. 105 p. Tesis de maestría. <https://doi.org/10.11144/Javeriana.10554.46136>

Hernández Sampieri, Roberto, Carlos Fernández Collado y Pilar Baptista Lucio. 2010. Metodología de investigación social. México: Mac Graw-Hill.

Izquierdo Cuéllar, Yolier, Yasneidy del Río López y Niliek Silva Alés. 2020. Programa de Alfabetización Mediática e Informacional para estudiantes de pregrado de la Facultad de Comunicación de la Universidad de La Habana. En Alcance. Revista Cubana de Información y Comunicación. Vol. 9, no. 24, 200-219. <http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2411-99702020000300200&script=sci_arttext&tlng=en> [Consulta: 27 enero 2023].

Lara Huamaní, Margarita. 2021. Propósitos de la competencia digital y su implementación en currículos educativos latinoamericanos. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú. 32 p. Tesis de pregrado.

López Sánchez, Raciel, Osmel Chapman Pérez y Dania Cervantes Mora. 2021. Las competencias en TIC del Licenciado en Educación del sistema educativo cubano. En Revista Tecnología Educativa. Vol 6, no. 1, 20-33. <https://tecedu.uho.edu.cu/index.php/tecedu/article/view/258> [Consulta: 1 febrero 2023].

Marín Suelves, Diana, Vicente Gabarda Méndez y Jesús A. Ramón-Llin Mas. 2022. Análisis de la competencia digital en el futuro profesorado a través de un diseño mixto. En RED. Revista de Educación a Distancia. Vol. 22, no 70, 1-30. <https://doi.org/10.6018/red.523071>

Moreno Rodríguez, María Dolores, Vicente Gabarda Méndez y Ana María Rodríguez Martín. 2018. Alfabetización Informacional y competencia digital en estudiantes de magisterio. En Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. Vol. 22, no. 3, 253-270. <https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8001>

Negre Bennasar, Francisca, Victoria Marín Juarros y Adolfina Pérez Garcías. 2018. La competencia informacional como requisito para la formación de docentes del siglo xxi: análisis de estrategias didácticas para su adquisición. En Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. Vol 22, no. 1, 277-300. <https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9929>

Organización de Naciones Unidas. 2015. Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos <https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/> [Consulta: 2 febrero 2023].

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. 2019. Global Standards for Media and Information Literacy Curricula Development Guidelines. <https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/files/2022/02/Global%20Standards%20for%20Media%20and%20Information%20Literacy%20Curricula%20Development%20Guidelines_EN.pdf> [Consulta: 7 febrero 2023].

Ortega Carrillo, José Antonio, Lina María Rendón López, Juan Antonio Fuentes Esparrell y Álvaro Ortega Maldonado. 2020. Eficacia de un programa de formación en competencias digitales aplicado a estudiantes del grado de magisterio en educación primaria basado en el modelo Affective elearning+. En Educatio Siglo XXI. Vol. 38, no 3, 81-104. <https://doi.org/10.6018/educatio.432421>

Park, Hyejin, Han Sung Kim y Han Woo Park. 2021. A Scientometric Study of Digital Literacy, ICT Literacy, Information Literacy, and Media Literacy. En Journal of Data and Information Science. Vol. 6, no. 2, 116-138. <https://doi.org/10.2478/jdis-2021-0001>

Pascual, María A., José Antonio Ortega Carrillo, Miguel Pérez-Ferra y Javier Fombona. 2019. Competencias Digitales en los Estudiantes del Grado de Maestro de Educación Primaria. El caso de tres Universidades Españolas. En Formación universitaria. Vol. 12, no 6, 141-150. <https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600141>

Plúa Menéndez, César Alfredo, Eneida María Quindemil Torrijo y Felipe Rumbaut León. 2021. Alfabetización Informacional y competencias informacionales en ciencias de la educación: una perspectiva iberoamericana. En Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales. Vol. 6, 1-11. <https://doi.org/10.33936/rehuso.v6iEspecial.3769>

Ramírez, Emily F. 2022. Entornos Personales de Aprendizaje y Competencia Informacional en estudiantes de una Universidad Pública de Lima. Lima: Universidad César Vallejo. 93 p. Tesis de pregrado.

Reche Urbano, Eloísa, Belén Quintero Ordoñez, Ignacio González López y Guadalupe Aurora Maldonado Berea. 2022. Importancia de las competencias informacionales en educación superior. Comparativa España-México. En Revista Española De Educación Comparada. No. 41, 140-156. <https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.31062>

Rodríguez-García, Antonio Manuel, Arturo Fuentes Cabrera y Antonio José Moreno Guerrero. 2019. Competencia digital docente para la búsqueda, selección, evaluación y almacenamiento de la información. En Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Vol. 33, no 3, 235-250. <https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/article/view/73200> [Consulta: 7 febrero 2023].

Torres, Alicia. 2020. Estrategia pedagógica y didáctica para el desarrollo de competencias informacionales. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José De Caldas. 144 p. Tesis de maestría.

Valverde Grandal, Orietta y Sol Ángel Rosales Reyes. 2017. Propuesta de programa para la formación de competencias informacionales en estudiantes de pregrado de Estomatología. En Revista Cubana de Estomatología. Vol. 54, no. 1, 1-13 <https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubest/esc-2017/esc171a.pdf> [Consulta: 7 febrero 2023].

Velázquez, Ianna. 2017. Estrategia metodológica para la orientación del estudio independiente con enfoque de competencias informacionales. Cuba: Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. 89 p. Tesis de maestría.

Velázquez Avila, Kenia María y Ernan Santiesteban Naranjo. 2017. Dicotomía entre habilidad y competencia. En Opuntia Brava. Vol. 9, no 1, 40-49. <https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/116> [Consulta: 2 mayo 2023

Published
2023-12-03
How to Cite
Hernández-Campillo, T. R., Veranes Gálvez, L., & Arias Hidalgo, A. B. (2023). Information Literacy on Cuban pedagogical careers. Información, Cultura Y Sociedad, (49), 9-33. https://doi.org/10.34096/ics.i49.12665
Section
Articles