Information literacy in Library and Information Science. A bibliometric analysis in the Latin American context (2001-2020)
Abstract
This article analyzes the scientific production on ALFIN (2001-2020) in the areas of Library and Information Science. All BIC journals were identified from Latindex. Then it was verified whether these journals were contained in the following databases: Web of Science (Core Collection and Scielo Citation Index), Scopus, Lens and Dimensions. The Lens database was chosen for retrieving records on ALFIN and performing the bibliometric analysis, as it has the highest coverage of BIC journals in Latindex. The trend and growth of scientific production were evaluated according to authors and year of publication; the productivity of authors was analyzed using Lotka’s Law and the dispersion of the literature according to Bradford’s Law. The degree, index, and coefficient of collaboration were determined and collaboration networks were identified according to authors. The results show that scientific production on ALFIN in Latin America, reached a peak between 2017 and 2018, presenting a decrease from 2019 onwards. It was also observed that the production, collaboration among authors, and the quantity of journals is predominantly Brazilian.Downloads
References
Amavizca Montaño, Sofía, coord. 2019. Alfabetización Informacional para la gestión del conocimiento en la Universidad. México: Universidad Estatal de Sonora. <https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/142971/DBD_Alfindigital.pdf?sequence=6&isAllowed=y> [Consulta: 17 febrero 2021].
Area Moreira, Manuel. 2008. La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. En Investigación en la escuela. No.64, 5-17. <https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/7157> [Consulta: 17 febrero 2021].
Area Moreira, Manuel y Amador Guarro. 2012. La alfabetización informacional y digital: fundamentos pedagógicos para la enseñanza y el aprendizaje competente. En Revista Española de Documentación Científica. No. 35, 46-74. <https://doi.org/10.3989/redc.2012.mono.977>
Belluzzo, Regina Celia Baptista. 2017. O estado da arte da competência em informação (CoInfo) no Brasil: das reflexões iniciais à apresentação e descrição de indicadores de análise. En Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. No. 13, 47-76. <https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/648> [Consulta: 17 febrero 2021].
Belluzzo, Regina Celia Baptista. 2018. Competência em informação no Brasil: cenários e espectros. São Paulo: ABECIN.
CILIP definition of information literacy 2018. 2018. Chartered Institute of Library and Information Professionals Information Literacy Group. <https://infolit.org.uk/ILdefinitionCILIP2018.pdf> [Consulta: 17 febrero 2021].
Cisneros Rodríguez, Inés, Catalina García Dúctor e Isabel María Lozano Jurado. 1999. ¿Sociedad de la información. Sociedad del conocimiento? La educación como mediadora. En EDUTEC 99. IV Congreso de Nuevas Tecnologías de la Información y de la Comunicación para la educación. Nuevas tecnologías en la formación flexible y a distancia (4ª: 1999: Sevilla). Trabajos presentados. Sevilla, España: Universidad de Sevilla. Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías. <https://idus.us.es/handle/11441/62692>[Consulta: 17 febrero 2021].
Cortes Vera, Jesús. 2019. La alfabetización informacional, bastión en tiempos de la posverdad. En Bibliotecas. Anales de Investigación. Vol. 15, no.3, 412-420. <http://cathi.uacj.mx/handle/20.500.11961/10888> [Consulta: 17 febrero 2021].
Desai, Nidhi, Laura Veras y Ankush Gosain. 2018. Using Bradford’s law of scattering to identify the core journals of pediatric surgery. En Journal of Surgical Research. No. 229, 90–95. <https://doi.org/10.1016/j.jss.2018.03.062>
Flores Noriega, Eva. 2011. Biblioteca y docencia: motivando el desarrollo de un programa ALFIN en el Consorcio de Universidades. En Alexandria: revista de Ciencias de la Información. Vol. 5, no. 8, 54-68. <http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/alexandria/article/download/216/210/> [Consulta: 17 febrero 2021].
García-Ávila, Susana. 2017. Alfabetización digital. En Razón y Palabra. Vol. 21, no. 3, 66-81. <https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1043> [Consulta: 17 febrero 2021].
González-Valiente, Carlos Luis. 2015. Una aproximación al impacto de la investigación cubana sobre alfabetización informacional. En Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. Vol. 26, no.1, 53-70. <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132015000100006> [Consulta: 17 febrero 2021].
Jiménez Rojo, Ángel. 2020. La competencia informacional y el pensamiento crítico en la enseñanza no universitaria: una revisión sistemática. En Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. No. 9, 1-18. <https://doi.org/10.6018/riite.431381>
Kolle, Shankar Reddy. 2017. Global research on information literacy: a bibliometric analysis from 2005 to 2014. En The Electronic Library. Vol. 35, no. 2, 283-298. <https://doi.org/10.1108/EL-08-2015-0160>
Landøy, Ane, Daniela Popa y Angela Repanovici. 2020. Basic concepts in information literacy. En Landøy, Ane, Daniela Popa y Angela Repanovici.Collaboration in designing a pedagogical approach in information literacy. Cham: Springer. p. 23-38.
Lewandowsky, Stephan. 2020. The ‘post-truth’world, misinformation, and information literacy: a perspective from cognitive science. En Goldstein, Stéphane, ed. Informed Societies: Why information literacy matters for citizenship, participation and democracy. Cambridge: Facet Publishing. p. 69-88.
Li, Yating, Ye Chen y Qiyu Wang. 2021. Evolution and diffusion of information literacy topics. En Scientometrics. Vol. 126, no. 5, 4195–4224. <https://doi.org/10.1007/s11192-021-03925-y>
Licea de Arenas, Judith. 2009. La Alfabetización Informacional en el entorno Hispanoamericano. En Anales de Documentación. Vol. 12, 93-106. <https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/70261> [Consulta: 17 febrero 2021].
Licea de Arenas, Judith. 2017. Para (re) pensar la alfabetización informacional en la universidad. En Biblioteca Universitaria. Vol. 20, no. 1, 23-33. <https://doi.org/10.22201/dgb.0187750xp.2017.1.173>
Lopes, Carlos Alberto, Maria da Luz Antunes y Tatiana Sanches. 2018. La contribución de la alfabetización informacional a la Ciencia Abierta. En Ibersid: Revista de Sistemas de Información Y Documentación. Vol. 12, no. 1, 59-67. <https://www.ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/4437> [Consulta: 25 octubre 2021].
Machin-Mastromatteo, Juan Daniel y Jesús Lau. 2015. The arrival of information literacy. En Information Development. Vol. 31, no. 2, 190-193. <https://doi.org/10.1177/0266666915569147>
Majid, Shaheen, Yun-Ke Chang, Hnin Nu Aye, Ma May Win Khine y Yu Wai San. 2015. Analyzing publishing trends in information literacy literature: A bibliometric study. En Malaysian Journal of Library & Information Science. Vol. 20, no. 2, 51-66. <https://mjlis.um.edu.my/article/view/1766> [Consulta: 17 febrero 2021].
Onyancha, Omwoyo Bosire. 2020. Knowledge visualization and mapping of information literacy, 1975–2018. En IFLA Journal. Vol. 46, no. 2, 107-123. <https://doi.org/10.1177/0340035220906536>
Ortoll, Eva. 2003. Gestión del conocimiento y competencia informacional en el puesto de trabajo. UOC. <https://www.uoc.edu/dt/20343/index.html> [Consulta: 17 febrero 2021].
Park, Myung-Kyu y Heejung Kim. 2011. A bibliometric analysis of the literature on information literacy. En Journal of the Korean Society for information Management. Vol. 28, no. 2, 53-63. <https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.2.053>
Pinto, María y Alejandro Uribe-Tirado. 2017. Presencia de la formación en competencias informacionales (Alfin) en las bibliotecas nacionales iberoamericanas. En Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, Bibliotecología e Información. Vol. 31,no. 71. <https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.71.57811>
Pinto, María, María Isabel Escalona-Fernández y Antonio Pulgarín. 2013. Information literacy in social sciences and health sciences: a bibliometric study (1974–2011). En Scientometrics. Vol. 95, no. 3, 1071-1094. <https://doi.org/10.1007/s11192-012-0899-y>
Ponjuán, Gloria, María Pinto y Alejandro Uribe-Tirado. 2015. Conceptualización y perspectivas de la alfabetización informacional en Iberoamérica: un estudio Delphi. En Information Research. Vol. 20, no. 3. <http://www.informationr.net/ir/20-3/paper680.html#.Vli1YdIvfcu> [Consulta: 17 febrero 2021].
Rader, Hannelore. 2002. Information Literacy 1973-2002: A Selected Literature Review. En Library Trends. Vol. 51, no. 2, 242-259. <https://www.ideals.illinois.edu/bitstream/handle/2142/8464/librarytrendsv51i2i_opt.pdf?sequence=1&i%20sAllowed=y> [Consulta: 17 febrero 2021].
Sales, Dora 2020. Definición de alfabetización informacional de CILIP, 2018. En Anales de Documentación. Vol. 23, no. 1.<https://doi.org/10.6018/analesdoc.373811>
Sample, Angela. 2020. Historical development of definitions of information literacy: A literature review of selected resources. En The Journal of Academic Librarianship. Vol. 46, no. 2, 102-116. <https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102116>
Stopar, Karmen y Tomaz Bartol. 2019. Digital competences, computer skills and information literacy in secondary education: mapping and visualization of trends and concepts. En Scientometrics.Vol. 118, no. 2, 479-498. <https://doi.org/10.1007/s11192-018-2990-5>
Uribe-Tirado, Alejandro. 2012. Empleo de las tecnologías en los programas de alfabetización informacional. En Tarango, Javier y Gabriela Mendoza Guillén, eds. Didáctica básica para la alfabetización informacional. Buenos Aires: Alfagrama Ediciones. p. 347-382. <http://eprints.rclis.org/18183/> [Consulta: 17 febrero 2021].
Uribe-Tirado, Alejandro y Joel Alhuay-Quispe. 2017. Estudio métrico de ALFIN en Iberoamérica: De la bibliometría a las altmetrics. En Revista Española de Documentación Científica. Vol. 40, no. 3, e180. <https://doi.org/10.3989/redc.2017.3.1414>
Uribe-Tirado, Alejandro, Luciano Gallón, Álvaro Monterroza-Ríos, Álvaro Quintero-Posada y Gabriel Vélez-Cuartas. 2020. Datos, información, conocimiento: otra cruel pedagogía del virus. En Polifonía para pensar una pandemia. Medellín: Universidad de Antioquia, Fondo Editorial FCSH de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. p. 67-88. <http://eprints.rclis.org/40763/> [Consulta: 17 febrero 2021].
Webber, Sheila y Bill Johnston. 2002. Information literacy: the social action agenda. En National Information Literacy Conference (5th: 30 noviembre-1 diciembre 2001: Adelaide). Trabajos presentados. Adelaide: University of South Australia Library. p. 68-80. <https://eprints.whiterose.ac.uk/8385/> [Consulta: 17 febrero 2021].
Copyright (c) 2021 Información, cultura y sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:
- Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.
- Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.
- It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages).