Liliana Sinisi’s contributions to the debates on school integration- inclusion/exclusion processes

  • Macarena Romero Acuña CONICET/CEACU-UNR DESAL - CEA
  • Cristina Pereyra Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco Conicet
Keywords: Anthropology and Education, Educational inclusion- integration, Exclusion, Special education, Teaching practices

Abstract

As a tribute to anthropologist and teacher Liliana Sinisi, this article examines her valuable contributions to the discussion on processes of educational integration-inclusion, which has left significant marks on our fieldwork and research on the topic. We consider Liliana Sinisi a very important reference not only among her peers and colleagues, but also among researchers and students from different national and Latin American universities and among teachers from different schools in our country, thus demonstrating her renowned trajectory and contribution to diverse educational fields. We start by reconstructing Liliana Sinisi’s educational and training trajectory. Next, drawing from our exchange with her and from discussions with her academic production, we cross-analyze fieldwork carried out in the city of Rosario, Santa Fe and in the city of Sarmiento, Chubut between 2008 and 2013. On this basis, we seek to account for the significant contributions and analysis processes built over the development of our research. We focus on key concepts and theoretical and social categories that we constructed with suggested contributions from Liliana in relation to the problem of the so-called processes of school integration-inclusion/exclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Macarena Romero Acuña, CONICET/CEACU-UNR DESAL - CEA
Rosario
Cristina Pereyra, Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco Conicet
Sarmiento - Chubut

References

Achilli, E. (2010). Escuela, familia y desigualdad social. Una antropología en tiempos neoliberales. Laborde Editor, Rosario. Argentina.

Montesinos, María Paula y Sinisi, Liliana. (2009) “Entre la exclusión y el rescate. Un estudio antropológico en torno a la implementación de programas socioeducativos”. Cuadernos de Antropología Social. Universidad de Buenos Aires Nº 29, (Argentina).Pág. 43-60.

Montesinos, M. P.; Sinisi, L. y Schoo, S. (2009) Sentidos en torno a la “obligatoriedad” de la Educación Secundaria. Área de Investigación y Evaluación de Programas. DiNIECE. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Sinisi, L. (1999). La relación nosotros- otros en espacios escolares “multiculturales”. Estigma, estereotipo y racialización. En Neufeld, M.R. & Thisted, J. (comps.) “De eso no se habla…” los usos de la diversidad sociocultural en la escuela. Buenos Aires: Eudeba.

Sinisi, L. (2012). Políticas Socio-educativas: de la integración a la inclusión escolar. ¿Cambio de paradigma? En Revistas Espacios, Ediciones de la Facultad de Filosofía y Letras UBA. (pp 59-70) Buenos Aires, Argentina.

Sinisi, L. (2013). Contribuciones de la etnografía para el estudio de redes y tramas psico-educativas. En Nora Elichiry (comp.) Historia y vida cotidiana en educación. Perspectivas interdisciplinarias. ( pp 49-66 ) Manantial: Buenos Aires.

Sinisi, Liliana (2010). Debates en torno a los procesos de exclusión inclusión/ integración en el marco de la Educación Especial. En XIX Jornadas Nacionales de Red de cátedras y carreras de Educación Especial de las Universidad Nacionales (RUEDES). 23, 24 y 25 de Septiembre. Universidad Nacional de San Martín. Buenos Aires, Argentina.

Published
2018-05-27
How to Cite
Romero Acuña, M., & Pereyra, C. (2018). Liliana Sinisi’s contributions to the debates on school integration- inclusion/exclusion processes. Cuadernos De antropología Social, (47). https://doi.org/10.34096/cas.i47.3838