Pinhole photos and the perception of environment: etnography with young students nearby a protect area – Utinga State Park (Belem, Para, Brazil)
Abstract
The article relates to the perceptions of students from an elementary school about their study and housing environments, that is nearby a protected area in the city of Belem, state of Para, Brazil. The approaching to the students was made in two moments: the first one through a workshop of social maps and the second one through a workshop of pinhole photography. In the last one, it involved building cameras and make an photography essay in order to try to answer the collected data to answer the research questions. Therefore, the pictures revealed the human and non-human dimensions of their places, showing, above all, the ambivalence of that dimensions portrayed in backyards, pets, certificate and bike of everyday use. In addition to that products, the building and using of the pinhole camera that, in turn, was constituted in a training of estrangement and education of looking by that young students.Downloads
References
BIAZUS, Paula de Oliveira. “A lata faz foto? Ah, então a lata é mágica!”: estudo etnográfico sobre itinerários urbanos e a circulação de imagens e olhares em oficinas de fotografia pinhole. 161f. Dissertação de Mestrado (Antropologia Social). Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2006.
Formato Digital
GURAN, Milton. Fotografia e pesquisa antropológica. Caderno de Textos: Antropologia Visual. Museu do Índio: Rio de Janeiro, 1986.
Formato Impresso
MARTINS, José de Souza. Sociologia da fotografia e da imagem. 2ª Ed. São Paulo: Contexto, 2011.
Formato Impresso
QUINTEIRO, Jucirema. Infância e Educação no Brasil: um campo de estudos em construção. In: FARIA, Ana Lucia Goulart de Faria, DERMATINI, Zelia de Brito Fabri, PRADO, Patricia Dias (Orgs.). Por uma cultura da infância: metodologia de pesquisa com crianças. São Paulo: Autores Associados, 2002. P 19-41.
Formato Impresso
INGOLD, Tim, LUCAS, Ray. The 4 A’S (Anthropology, Archaelogy, Art and Architeture): reflections on a teaching and learning experience. In: HARRIS, Marvin. Ways of knowing. New approaches in the anthropology of experience and learning. Oxford: Berghahan, 2007. P. 287-305.
Formato Impresso
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional
Cuadernos de Antropología Social sostiene su compromiso con las políticas de Acceso Abierto a la información científica, al considerar que tanto las publicaciones científicas como las investigaciones financiadas con fondos públicos deben circular en Internet en forma libre, gratuita y sin restricciones.
Los contenidos y opiniones expresadas en los artículos publicados son de entera responsabilidad de sus autores.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, bajo la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.