Rock art conservation and management in Bolivia. Experiences during 30 years (1988-2017)
Abstract
This article begins with brief reflections on rock art and its conservation. It refers to the legal framework concerning cultural heritage and rock art site conservation in Bolivia. The latest version of the Constitution of the Plurinational State of Bolivia —in contrast to the former constitution— defines collective ownership and postulates the general society as responsible for the conservation and preservation of the Bolivian cultural heritage, with the State acting as supervisor. The Bolivian Rock Art Research Society (SIARB) has worked in the last 30 years in the conservation of rock art sites, after having defined the institutional protocol for rock art conservation and research. The SIARB has established a corporative model for its activities involving: preventive conservation, specific conservation, measures and management of sites, including consultation and agreements between experts and different stakeholders such as municipal governments and communities, official permission for the works to be carried out, archaeological and ethnohistorical research, analysis of conservation status and basic treatment, development of sites with adequate infrastructure for visitation, education campaigns, and training workshops for tourist guides, rules for administration and a management plan that includes monitoring conservation conditions. Finally, this article mentions the activities carried out by different institutions that made interventions in rock art sites with neither technical nor scientific basis, whose results have been detrimental for the conservation of rock art.Downloads
References
Agnew, N., Deacon, J., Hall, N., Little, T., Sullivan, S. y Taçon, P. (2015). Rock Art: A Cultural Treasure at Risk: How We Can Protect the Valuable and Vulnerable Heritage of Rock Art. Los Ángeles: Getty Conservation Institute.
Aschero, C. (1988). Pinturas rupestres, actividades y recursos naturales: un encuadre arqueológico. En H. Yacobaccio (Ed.), Arqueología contemporánea argentina: Actualidad y perspectivas (pp. 109-145). Buenos Aires: Ediciones Búsqueda.
Bednarik, R. (1990). Sobre la práctica de tizar los petroglifos. Boletín SIARB, 4, 24-26.
Bednarik, R. (1992). Código de ética para sacar muestras. Boletín SIARB, 6, 22-23.
Bednarik, R. (1994). Reflexiones sobre la práctica de humedecer las pinturas rupestres. Boletín SIARB, 8, 28-29.
Bednarik, R. (2001). Rock art science. The scientific study of palaeoart. Turnhout: Brepols Publishers.
Brunet, J. (1995). Presentación de la Conservación del Arte Rupestre Prehistórico en Francia. En M. Strecker y F. Taboada (Eds.), Administración y Conservación de Sitios de Arte Rupestre, Contribuciones al Estudio del Arte Rupestre Sudamericano 4 (pp. 9-17). La Paz: SIARB.
Chalmin, E., Menu, M. y Vignaud, C. (2003) Analysis of rock art painting and technology of Palaeolithic painters. Measurement Science and Technology, 14, 1590-1597. https://doi.org/10.1088/0957-0233/14/9/310
Ferraro, L. (2011) Modelo para la conservación del arte rupestre en la administración de parques nacionales en Argentina. Conserva, 16, 69-78. http://www.patrimoniocultural.gob.cl/ dinamicas/DocAdjunto_1739.pdf (Acceso: 18 de diciembre del 2020).
Franklin, N. (2013). Novedades de arte rupestre de Australia: perspectivas de las investigaciones recientes, administración y conservación. Boletín SIARB, 27, 24-31.
García, E. (2020). Comparativa de los modelos de gestión de parques arqueológicos con grabados prehistóricos in situ Grupo Galaico de Arte Rupestre y el contexto internacional. Santander. Estudios de Patrimonio, 3, 351-370. https://doi.org/10.22429/Euc2020.sep.03.11
Hostnig, R. (2007). El arte rupestre de Carabaya. Lima: Empresa de Generación Eléctrica San Gabán, S. A.
Huaranca, F. (1995). Protección de Pinturas Rupestres del Parque Nacional de Toro Toro. En M. Strecker y F. Taboada (Eds.), Administración y Conservación de Sitios de Arte Rupestre. Contribuciones al Estudio del Arte Rupestre Sudamericano 4 (pp. 112-125). La Paz: SIARB.
Ibarra Grasso, D. (1960). Prehistoria de Potosí. Potosí: Monográfico 1(2), Serie VII, Cuaderno 1. Instituto de Investigaciones Históricas, Universidad Autónoma Tomás Frías.
ICOMOS. (1931). Carta de Atenas para la restauración de monumentos históricos. Atenas: International Council on Monuments and Sites. https://www.icomos.org/en/167-the-athens-charter-for-the-restoration-of-historic-monuments (Acceso: 20 de marzo de 2019).
ICOMOS. (1964). Carta Internacional Sobre la Conservación y la Restauración de Monumentos y Sitios. Venecia: International Council on Monuments and Sites, http://www.icomos.org/charters/venice_sp.pdf (Acceso: 18 de diciembre del 2020).
ICOMOS (1967) Informe final de la reunión sobre conservación y utilización de monumentos y lugares de interés histórico y artístico. Quito: International Council on Monuments and Sites. https://www.icomos.org/charters/quito.htm (Acceso: 20 de marzo de 2019).
ICOMOS. (1999). Carta de Burra para Sitios de significación Cultural. Versión actualizada. Burra: International Council on Monuments and Sites. http://www.international.icomos.org/charters/burra1999_spa.pdf (Acceso: 18 de diciembre del 2020).
Lage, M. C. S. M. (2014). Conservation of rock-art sites in northeastern Brazil. En T. Darvill y A. P. Batarda Fernandes (Eds.), Open-air rock-art conservation and management. State of the art and future perspectives (pp. 201-213). Nueva York/Londres: Routledge.
Lasheras, J. (2015). La cueva de Altamira: de primer arte a patrimonio mundial en la actualidad. En F. Mendiola, W. Murray, G. Ramírez y C. Viramontes (Eds.), Arte Rupestre de México para el Mundo (pp. 19-34). Tamaulipas, México: Instituto Tamaulipeño para la Cultura y las Artes (ITCA).
Lima, P., Cordero, R., Strecker, M. y Taboada, F. (2002). Petroglifos de Quila Quila, Chuquisaca, Bolivia. Boletín SIARB, 16, 47-76.
Lima. P., Kaifler, C., Strecker, M. y Taboada, F., (2014). Infraestructura en sitios de arte rupestre - ¿protección o destrucción? Boletín SIARB, 28, 30-42.
Lima, P., Rivera, C., Soux, M. L., Strecker, M. y Taboada, F., (2013). El Proyecto de Arte Rupestre de Peñas, Provincia Los Andes, Dpto. de La Paz. Boletín SIARB, 28, 30-42.
Lima, P., Rivera, C., Strecker, M. y Taboada, F., (2009). El Parque Arqueológico de Lajasmayu, Betanzos - avances del proyecto. Boletín SIARB, 23, 59-71.
Lima, P., Rivera, C., Strecker, M. y Taboada, F., (2011). 25 años SIARB - Logros - Desafíos - Proyecciones. Boletín SIARB, 25, 20-42.
Loubser, J. y Taboada, F. (2005). Conservación en Incamachay: limpieza de graffiti. Boletín SIARB, 19, 49-57.
Mark, R. y Strecker, M. (2010). Aplicaciones del mejoramiento digital de imágenes en la documentación de arte rupestre de Betanzos, Bolivia. Boletín SIARB, 24, 60-67.
Mendoza E. V. (2003). Proyecto de preservación del arte rupestre de Incamachay y Pumamachay. Boletín SIARB, 17, 66-81.
Miro, M. (2019). Evolución de las réplicas de arte parietal, un equipamiento museístico singular. E-rph: Revista Electrónica de Patrimonio Histórico, 25, 55-77. http://dx.doi.org/10.30827/erph.v25i5
Raudsepp, M. y Wainwright, I., (2008). Identificación de pigmentos de pinturas rupestres de Paja Colorada, Prov. Vallegrande, Depto. de Santa Cruz. Boletín SIARB, 22, 41-45.
Stanley Price, N. (1996). Conservación y administración de sitios de arte rupestre en la Sierra de San Francisco, Baja California, México. Boletín SIARB, 10, 30-34.
Strecker, M. y Podestá, M. (2006) Rock art preservation in Bolivia and Argentina. Coalition, 11, 5-10.
Strecker, M. y Taboada, F. (1995) Protección y conservación del arte rupestre en Bolivia. En M. Strecker y F. Taboada, (Eds.), Administración y Conservación de Sitios de Arte Rupestre, Contribuciones al Estudio del Arte Rupestre Sudamericano 4 (pp. 101-111). La Paz: SIARB.
Strecker, M. y Taboada, F. (2001). Cala Cala, Monumento Nacional de Arte Rupestre. Boletín SIARB, 15, 40-62.
Taboada, F. (1992). Arte Indígena de Chirapaca. En R. Querejazu (Ed.). Arte Rupestre Colonial y Republicano de Bolivia y Países Vecinos. Contribuciones al Estudio del Arte Rupestre Sudamericano 3 (pp. 111-167). La Paz: SIARB.
Taboada, F. (2007a). Diagnóstico de Conservación del sitio Juan Miserandino, Municipio de Robore, Depto. de Santa Cruz. Boletín SIARB, 21, 38-45.
Taboada, F. (2007b). Registro y Diagnóstico de Conservación de las pinturas de la cueva de Mataral, Dpto. de Santa Cruz. Boletín SIARB, 21, 46-54.
Taboada, F. (2008). El arte rupestre de la Cueva de Paja Colorada, Municipio de Moro Moro, Depto. de Santa Cruz. Boletín SIARB, 25, 17- 40.
Taboada, F. (2015). Conservación del Arte Rupestre de los Valles Cruceños. En M. Strecker, M. Cárdenas (Eds.), Arte Rupestre de los Valles Cruceños (pp. 176-204). La Paz: SIARB - ICO.
Taboada, F. (2016). Qillqantiji, la cueva que tiene escritura. En M. Strecker (Ed.), Arte Rupestre de la Región del Lago Titicaca (Perú y Bolivia). Contribuciones al Estudio del Arte Rupestre Sudamericano 8 (pp. 134-167). La Paz: SIARB.
Taylor, J. M., Myers, R. M. y Wainwright, I. (1974). Scientific Studies of Indian rock paintings in Canada. Bulletin of the American Institute for Conservation, 14(2), 28-43.
VV.AA. (2009). Constitución Política del Estado. Gaceta Oficial del Estado Plurinacional de Bolivia. http://www.ademaf.gob.bo/marco-normativo (Acceso: 18 de octubre 2018).
VV.AA. (2014). Ley 530 del Patrimonio Cultural Boliviano. Gaceta Oficial del Estado Plurinacional de Bolivia, http://www.gacetaoficialdebolivia.gob.bo/normas/view/152289 (Acceso: 05 de octubre de 2020).
Copyright (c) 2021 Freddy Taboada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following conditions:
- Authors retain copyright and yield to the journal right of first publication with the work registered with attribution license Creative Commons, which allows third parties to use the published always mentioning the authorship of the work and first publication in this magazine.
- Authors can make other independent and additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this issue (p. Eg., Inclusion in an institutional repository or publish it in a book), provided that clearly indicate that the work was published for the first time in this magazine.
- It allows and encourages the author / s to publish their work online (eg institutional or personal pages) before and during the process of revision and publication, as it can lead to productive exchanges and greater and more rapid dissemination of work published (See The Effect of Open Access).