Rastreando quirquinchos entre los animales de la alfarería Belén de la región de Fiambalá (Dpto. Tinogasta, Catamarca)
Downloads
References
Basile, M. (2009). Recorriendo Trazos. Un aporte a la definición del estilo decorativo Belén. Arqueología, 15, 13-40. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/Arqueologia/article/view/1696 (Acceso: 1 de febrero, 2023).
Basile, M. (2011). Continuidades y Rupturas en las Representaciones Plásticas del Formativo (ca. 200 AD) a la Ocupación Incaica (ca. 1480 AD) en la Región de Fiambalá (Pcia. de Catamarca). (Tesis de Doctorado inédita), Universidad de Buenos Aires, Argentina.
Basile, M. (2012). Imágenes en negro sobre rojo. Apuntes para delinear el estilo cerámico Belén (ca. 1100-1535 A.D, Catamarca, Argentina). Madrid: Editorial Académica Española. http://hdl.handle.net/11336/115645
Basile, M. (2013). Imágenes en cerámica de la región de Fiambalá (Catamarca, Argentina). Cambios y continuidades entre los siglos IV y XV. Chungara. Revista de Antropología Chilena, 45(4), 581-597. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562013000400008
Basile, M. y Ratto, N. (2010). Una historia de encuentros de imágenes en vasijas del oeste tinogasteño (Catamarca, Argentina). Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 16(2), 75-88. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-68942011000200006
Bellotti, C. (2015). Desigualdad e intensificación de la subsistencia en el valle de Yocavil (Catamarca y Tucumán, Argentina) entre los siglos I a.C. y XVI d.C. Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, 40(1), 73-100. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/47896
Cortés Zulueta, C. (2015). Fundamentos biológicos de la creación: Animales en el arte y arte animal (Tesis de Doctorado inédita), Universidad Autónoma de Madrid, España.
Fiore, D. (2007). The economic side of rock art: concepts on the production of visual images. Rock Art Research, 24(2), 149-160.
Fiore, D. (2009). La materialidad del arte. Modelos económicos, tecnológicos y cognitivo-visuales. En R. Barberena, K. Borrazo y L. A. Borrero (Eds.), Perspectivas Actuales en Arqueología Argentina (pp. 121-154). Buenos Aires: Instituto Multidisciplinario de Historia y Ciencias Humanas (IMHICIHU), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET).
Ingold, T. (1988). Introduction. En T. Ingold (Ed.), What’s an Animal? (pp. 1-16). London: Ed. Routledge.
Ingold, T. ([1992]2000). The perception of the environment: essays on livelihood, dwelling & skill. New York: Routledge.
Lema, V. (2013). Crianza mutua: una gramática de la sociabilidad andina. Trabajo presentado en la X Reunión de Antropología del Mercosur, Córdoba, Argentina.
Merleau-Ponty, M. ([1956-1960]1995). La nature. Notes cours du Collège de France. París: Seuil.
Miyano, J. P. (2017). El uso de animales por las sociedades agropastoriles tempranas: análisis zooarqueológico de un basural de la aldea de palo blanco (valle de Fiambalá, Catamarca). Arqueología, 24(1), 77-101. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/Arqueologia/article/view/4227 (Acceso: 1 de febrero, 2023).
Mundkur, B. (1988). Human animality, the mental imaginery of fear, and religiosity. En T. Ingold (Ed.), What’s an Animal? (pp. 141-179). London: Routledge.
Ratto, N. y Basile, M. (2020). Articulando saberes: el aporte de las colecciones particulares a los proyectos de investigación. Revista del Museo de La Plata, 5(2), 234- 245. https://publicaciones.fcnym.unlp.edu.ar/rmlp/article/view/2375 (Acceso: 1 de febrero, 2023).
Scott, R. G. (1951). Fundamentos del diseño. Buenos Aires: Victor Leru.
Serrano, A. (1958). Manual de cerámica indígena (Segunda Edición). Córdoba: Assandri.
Silva-Cañaveral, S. J. (2011). Los animales en el arte y la hibridación como fundamento para la exploración creativa. Nodo. Revista de investigación y Creación, 5(10), 39-54. https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/51 (Acceso: 1 de febrero, 2023).
Uexküll, J. ([1934]1957). A stroll through the worlds of animals and men, Instinctive Behavior: The Development of a Modern Concept. En C. H. Schiller (Ed.), Instinctive behavior; the development of a modern concept (pp. 5-80). Nueva York: International Universities Press.
Copyright (c) 2023 Lilén María Nicole Durante
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following conditions:
- Authors retain copyright and yield to the journal right of first publication with the work registered with attribution license Creative Commons, which allows third parties to use the published always mentioning the authorship of the work and first publication in this magazine.
- Authors can make other independent and additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this issue (p. Eg., Inclusion in an institutional repository or publish it in a book), provided that clearly indicate that the work was published for the first time in this magazine.
- It allows and encourages the author / s to publish their work online (eg institutional or personal pages) before and during the process of revision and publication, as it can lead to productive exchanges and greater and more rapid dissemination of work published (See The Effect of Open Access).